Hyppää sisältöön
Soita

Jälkimarkkinointia palvelu- ja ratkaisuasenteella

7.5.2021

Jälkimarkkinointia palvelu- ja ratkaisuasenteella

Nykyaikainen jälkimarkkinointitoiminta on paljon muutakin kuin vain koneiden korjaamista ja varaosien myymistä. Rotator Oy:n jälkimarkkinointi varmistaa asiakkailleen luotettavan palvelukokonaisuuden, joka on myös joustavasti räätälöitävissä vastaamaan erilaisia tarpeita.

Jälkimarkkinointi on nykyisin jatkuvasti suuremmassa roolissa, kun puhutaan onnistuneesta konekaupasta ja tyytyväisestä asiakkaasta. Rotator Oy on sitoutunut kehittämään jälkimarkkinointitoimintaansa jatkuvasti, eikä kyseessä olekaan mikään pienen mittakaavan ponnistus: Rotatorin noin 160 työntekijästä peräti 75% toimii jälkimarkkinoinnin parissa. Huoltoautoja kenttäasentajineen on tällä hetkellä 37, huoltoja tarjoavia Rotator-toimipisteitä kahdeksan ja sopimushuoltoyrityksiä 13. Laaja ja kattava huoltoverkosto on myös merkkivalikoimaltaan laaja, kuten Rotator yrityksenäkin. Tällä hetkellä edustuksessa on peräti 17 eri tuotemerkkiä aina roboteista ja hyötyajoneuvoista nostolaitteisiin ja maansiirtokalustoon.

Monipuolisia sopimuksia

Huoltosopimukset eivät ole enää uusi asia konealalla, mutta niiden kysyntä kasvaa jatkuvasti. Nyt jo lähes 80% uusista koneista otetaan sopimuksen kanssa, ja Rotator Oy:n palvelu- ja ratkaisumyyntipäällikkö Otso Makkonen kertoo sopimusten olevan hyvin monipuolisia ja asiakkaan tarpeisiin skaalautuvia. ”Kokonaisvaltaisten ratkaisujen kehittäminen jälkimarkkinapalveluihin on päätehtäväni, ja viime aikoina olemme luoneet yhä monipuolisempia sopimusmahdollisuuksia”, Makkonen kertoo. ”Sopimus voidaan tehdä kaikkiin meiltä saataviin koneisiin, mutta myös muihin kuin Rotatorin edustamiin merkkeihin”, hän jatkaa. ”Sopimus voidaan räätälöidä tarkasti asiakkaan tarpeiden mukaisesti, ja kehitämme tätä mahdollisuutta kaiken aikaa vieläkin monipuolisemmaksi”, Otso linjaa.
Jälkimarkkinoinnin hinnoittelu on tietenkin myös aina ollut kuuma kysymys, ja myös tähän Makkosella on hyvää kerrottavaa. ”Niin huoltosopimusten kuin varaosien hinnoittelumalliin on myös otettu uusi lähestyminen. Tarkoitus on saattaa esimerkiksi varaosahinnat markkinatasolle ja entistä kilpailukykyisemmiksi. Etenkin henkilönostin segmentissä.”
Palvelupuolella tarjolla on myös esimerkiksi asentaja päiväksi -palvelu, jossa asiakas saa kiinteällä ja edullisella hinnalla asentajan paikalle koko päiväksi kaikkiin kaluston huolto- ja korjaustehtäviin. Asiakkaiden kiittelemä palvelu on myös rahoitus, joka mahdollistaa vaikkapa koneiden huoltamisen taloudellisesti hiljaisempanakin aikana tai yllättävien huoltokuluerien tasoittamisen.

Laatua osaavalta organisaatiolta

Asiakkaille tärkeä asia on myös tietenkin varsinaisen huoltotoiminnan laatu. Tähän Rotatorilla on panostettu jo pitkään esimerkiksi kenttähuoltokaluston kasvattamisella. Kun asiakas saa mahdollisimman ripeästi huoltoa siellä, missä kone on, päästään tuottavia töitä jatkamaan ilman ylimääräisiä viivästyksiä. ”Laaja huoltoverkosto ja runsas koulutus ovat tärkeitä toiminnan edellytyksiä. Lisäksi meillä on rautaisista, pitkään talossa olleista asiantuntijoista muodostuva tekninen tuki, joka takaa sen, että huoltoasentajat saavat tarvitsemansa avun nopeasti”, Otso Makkonen sanoo.

Huoltosopimus on täysin räätälöitävissä asiakkaan tarpeiden mukaan

Laajan ja osaavan organisaation etuja korostaa myös jälkipalvelujohtaja Jukka Oksanen. ”Pystymme tarjoamaan osaavaa ja nopeaa palvelua jokaiselle edustamallemme merkille, ja sen mahdollistaa nimenomaan tällainen erikoistunut organisaatio”, hän tiivistää Rotatorin toimintamallia. Ja kun eri huoltopisteiden ja mekaanikkojen kautta kulkee vuositasolla noin 8000 asiakastyömääräystä Pirkkalassa ja Liedossa tehtävien uusien koneiden varustelutöiden lisäksi, asiantuntemusta ja vastuuta pitääkin jakaa, jotta toiminta rullaa sujuvasti.

Rotatorin uusien koneiden varustelusta suurin osa tapahtuu Pirkkalan päätoimipisteellä, mutta esimerkiksi nostimien ja minikoneiden varustelua tehdään  Liedossa ja maanrakennuskoneista osa varustellaan myös Seinäjoen toimipisteellä.

Osana huollon sujuvaa toimintaa on myös kaluston etäseuranta, joka antaa tietoa koneiden käyttöasteesta ja myös lähestyvästä huollon tarpeesta – jos kesken käytön ilmenee vika, Rotator saa siitä usein tiedon jo ennen kuin asiakas ehtii sitä huomata. Näin asioihin voidaan reagoida mahdollisimman nopeasti. Lisäksi käyttöön on otettu sähköinen huollon tilaus.

Varaosapuoli on myös merkittävä tukijalka tässä kokonaisuudessa, ja Rotatorin päävarasto sijaitsee Vantaalla. ”Nimikkeitä on hyllyssä yhteensä noin 15 000 ja tällä määrällä saavutetaan n. 70% taso saman päivän toimituksiin. Tavoite on kasvattaa tämä 80%:n tasolle”, Jukka Oksanen kertoo. Toimiva logistiikkaketju mahdollistaa yön-yli-toimitukset koko Suomeen, ja tarvittaessa osia saadaan myös Euroopasta jopa seuraavaksi päiväksi ja maailmaltakin nopeasti.

Asiat helpoksi asiakkaalle

Rotatorin jälkimarkkinoinnin eri osa-alueista syntyvä kokonaisuus pitää kaluston töissä ja se on luonnollisesti asiakastyytyväisyyden tae. ”Näemme nykyaikaisen jälkimarkkinointitoiminnan koko koneen elinkaaren mittaisena aina uuden koneen ostosta vanhan kierrätykseen”, Jukka Oksanen luonnehtii. ”Kun asiakas ottaa huoltosopimuksen, tehdään palvelunaloitus, jossa käydään läpi paitsi sopimusasiat, myös aivan käytännön juttuja, lähtien vaikka huoltoauton pysäköintipaikasta työmaalla. Yhteistyölle annetaan kasvot jo alkuvaiheessa”, hän jatkaa. ”Sen jälkeen teemme myös seurantaa. Miten olemme onnistuneet, ovatko asiat kunnossa? Palautteen myötä teemme kehitystä ja jatkuvaa parannusta”, Oksanen lisää. ”Haluamme tehdä palvelumme asiakkaalle mahdollisimman helpoiksi, jotta asiakas voi keskittyä omaan ydintoimintaansa.”

Tuomas Kaiponen

Huolto

“Olemme hyvin tyytyväisiä Rotatoriin ja siihen, kuinka he pitävät huolta Hitachi-koneistamme."

Urakoitsija Maanrakennus Lassi Kaiponen Oy luottaa Hitachi Support Chain -jälkimarkkinointiohjelman varmuuteen ja laatuun.