Rotator Lieto – myy, huoltaa ja varustelee
Rotator Oy:n Varsinais-Suomen toimipiste Liedossa avattiin neljä vuotta sitten. Se sijaitsee erinomaisessa paikassa Turun ohikulkutien varrella. Aloituskokoonpano oli neljän henkilön vahvuinen, nyt asiakkaita palvellaan jo yhdeksän henkilön voimin. Konemyyntiä hoitaa Henry Leino. Heikki Saarenko on korjaamopäällikkö ja Mikko Anttila vastaa varaosista. Kuusi asentajaa kiertää kentällä huoltoautoillaan ja huoltaa tai korjaa koneita ja laitteita nykyaikaisissa korjaamotiloissa. Asiakaspalveluun on panostettu ja se näkyy nopeana alueellisena kasvuna. Kasvaneen myynnin tueksi jälkimarkkinoinnin palvelut on kehitetty tarpeita vastaaviksi.
Leino kertoo myyneensä maanrakennuskoneita laidasta laitaan, aina pienistä Bomag-tärylätkistä isoihin 53-tonnisiin Hitachi-kaivukoneisiin asti.
Leinon myyntialue ulottuu Turusta Salon kautta lähelle Lohjaa sekä siitä Forssan kautta Rauman pohjoispuolelle. Huoltomiehet kiertävät tätäkin laajemmalla alueella.
”Hoidan myös Ahvenanmaata, sillä en nukkunut koulussa ruotsinkielen tunneilla”, virnistää Leino.
Turkulaisten luonne ja etenkin murre on usein muiden suomalaisten pilkan kohteena. Minkälainen asiakas sitten varsinaissuomalainen on? Minkälaista on toimia alueella, missä lauseet ovat puolta lyhyempiä kuin muualla ja kirjaimia käytetään säästeliäästi?
”Täällä asiakaskunta on mukavaa (lue luanikast) ja erittäin asiantuntevaa sekä ennen kaikkea hintatietoista. Varsinais-Suomessa myös pelätään velan ottamista enemmän kuin muualla Suomessa. Käsirahaa käytetään usein enemmän kuin on tarvetta. Varsinkin vanhemman sukupolven urakoitsijat muistavat vielä 90-luvun alun laman ja se tuo varovaisuutta investointeihin. Nuoremmilla ei tietenkään sitä kokemusta onneksi ole”, sanoo Leino.
Pitkään konekauppaa tehnyt Leino on ollut Rotatorin palveluksessa viitisen vuotta, joista ensimmäinen vierähti uusien toimitilojen valmistumista odotellen kotitoimistossa ja auton ratissa. Kokemuksen karttuessa myös asiakasverkosto on laajentunut. Joidenkin asiakkaiden kanssa Leino on solminut ajan myötä jo parisenkymmentäkin konekauppaa.
Kunnossapito- ja hallintajärjestelmät sekä huoltosopimukset ovat tulleet tärkeäksi osaksi kokonaisuutta.
”Esimerkiksi kaivukoneet kahdeksasta tonnista ylöspäin toimitetaan melkein poikkeuksetta jo huoltosopimuksella. Asiakkaat ovat huomanneet, kuinka vaivatonta se on heille. Nykyiset GPS-pohjaiset kunnossapito- ja hallintajärjestelmät tiedottavat meille sekä myös asiakkaalle tulevista määräaikaishuolloista. Näiden toimintojen käyttöönotto poistaa urakoitsijalta usein myös omaan huoltohalliin investoinnin tarpeenkin. Tämän moni nuoremman polven urakoitsija on jo huomannut”, jatkaa Leino.
”Kun kaikki huolto-osat kuten suodattimet hoidetaan meiltä asentajien matkaan, ei asiakkaan hyllyihin enää kerry omaa varastoa.”
”Juuri äskettäin ihmeteltiin erään asiakkaan vanhaa suodatinrivistöä. Kukaan ei enää tiennyt mihin koneisiin ne on ostettu”, toteaa Leino.
Etähallinta auttaa palvelemaan asiakasta entistä paremmin
Korjaamon esimiehenä toimivan Heikki Saarenkon yksi tehtävä onkin tarkkailla tietokoneeltaan näitä asiakkaiden koneiden tulevia huoltoja. ”Saan järjestelmän kautta hälytyksen tulevista määräaikaishuolloista. Jos asiakas ei ole vielä huomannut asiaa, niin soittelen ja ilmoitan asiasta. Huolto saadaan sovittua asiakkaalle sopivaan ajankohtaan ja asentaja saa mukaansa juuri oikeat osat”, aloittaa Saarenko.
”Järjestelmä antaa siis asiakkaan käyttöön myös virtuaalisen huoltopäällikön”, täydentää Leino.
Usein koneet tuodaan määräaikaishuoltojakin varten Liedon korjaamolle. Valoisissa ja puhtaissa korjaamotiloissa operointi on helpompaa ja tehokkaampaa kuin maastossa. Pakokaasujen jälkikäsittelylaitteistot ovat tuoneet uudenlaista osaamisen tarvetta. Myös lisääntynyt sähkö koneissa vaatii asentajilta jatkuvaa kouluttautumista.
”Meillä on käytössä viisi huoltoautoa. Aamulla yleensä ensimmäiseksi katson, kuka asentajista lähtee minnekin keikalle. Yhdessä Mikon (Anttila) kanssa keräämme tarvittavat varaosat kokoon. Usein ne on koottu jo edellisenä päivänä, jolloin asentaja voi käydä aamulla anivarhain koukkaamassa ne mukaan. Kun miehet on saatu töihin, otan vastaan asiakkaiden huoltopyyntöjä, järjestelen ja sovin puhelimella etähallintajärjestelmän ehdottamia, tulevia huoltoja”, jatkaa Saarenko.
Yksi merkittävä asia Liedossa on Hitachi-minikaivukoneiden varustelu, jonka avulla on purettu Pirkkalan toimipisteen kuormaa. Runsas varustelutaso on hiljalleen levinnyt myös yhä pienempään maarakennuskalustoon. Kaikki mausteet ja sitä kautta paras mahdollinen kuljettajamukavuus halutaan jo kokoluokkiin alkaen 1,5–2-tonnisista. ”Tänä päivänä varusteet koneeseen voivat maksaa jo saman verran kuin itse peruskone. Asiakas haluaa usein kaikki työtä helpottavat herkut kruunaamaan koneensa.”Kallistuvat kauhanpyörittäjät, koneohjaus- ja keskusvoitelujärjestelmät, lisälämmittimet sekä kattavat lisävalot ovat hyvin yleisiä kaivukoneiden varusteita.
Liedossa varustellaan myös paljon erilaisia nostimia.
500 varaosanimikettä
Mikko Anttila ottaa vastaan puhelimella ja sähköpostilla varaosatilauksia ja hoitaa asentajien matkaan oikeat vermeet. Myös noin 500 nimikkeen varaosavaraston ajan tasalla pitäminen on parisen vuotta Rotatorilla viihtyneen Mikon hommia.
”Varaosien keskusvarasto on Vantaalla. Sieltä lähtee suurin osa toimituksista, mutta lähettelen myös täältä paketteja matkaan. Asiakas vaikkapa Savosta voi soittaa myös tänne. Anttila kun on aakkosissa aika ylhäällä. Kaikkia palvellaan täältäkin käsin. Meillä on omilla hyllyillä pääosin suodattimia. Myös esimerkiksi latureja ja startteja löytyy”, kertoo Anttila.
”Rotatorin kattavat edustukset takaavat sen, että lähes joka päivä eteen tulee uusia selvitettäviä asioita. Tykkään ongelmien ratkaisusta. Emme jätä asiakasta pulaan.”
Huollot pitkällä kokemuksella
Yksi kuudesta asentajasta on 12 vuotta Rotatorilla työskennellyt Ismo Taka-Anttila, joka on erikoistunut erityisesti Hitacheihin. Mies on hallissa juuri vaihtamassa vanhan huoltoauton vermeitä uuteen.
”Tällä vanhalla olen ajanut 360 000 kilometriä Rotatorilla oloni aikana. Jokaikisen metrin täällä Varsinais-Suomessa”, aloittaa Taka-Anttila.
”Nämä koneita etänä valvovat järjestelmät ovat tuoneet helpotusta huoltohommiinkin. Nyt saamme oikeat varaosat kerralla mukaan. Kun vikakooditkin tulevat suoraan koneista, on varaosien kohdentaminen helpompaa kuin ennen. On asiakkaan ehdoton etu, että kentältä ei lähdetä hakemaan puuttuvia osia.”
”Nykyään tietotekniikka on kaikessa mukana. Kannettava tietokone laitetaan yleensä ensimmäiseksi kiinni väylään. Tosin niiden ohjelmien lukeminen ja tulkkaaminen vaativat kokemusta. Nykyiset commonrail-moottorit ovat tarkkoja polttoaineen laadusta. Enää ei tupaöljyä näihin kärsi laittaa”, lopettaa Taka-Anttila.
Rotator Lieto on lunastanut paikkansa Varsinais-Suomen täyden palvelun konetalona. Kaikkiin vahvoihin edustuksiimme voit tutustua ottamalla yhteyttä Liedon miehiin.