Hyppää sisältöön
Soita
Tuomas Kaiponen
7.11.2018

“Olemme hyvin tyytyväisiä Rotatoriin ja siihen, kuinka he pitävät huolta Hitachi-koneistamme."

Urakoitsija Maanrakennus Lassi Kaiponen Oy luottaa Hitachi Support Chain -jälkimarkkinointiohjelman varmuuteen ja laatuun.

Maanrakennus Lassi Kaiponen Oy:n perusti nykyisen omistajan, Tuomas Kaiposen isä, Lassi Kaiponen vuonna 1985. Vihtiläisyhtiö aloitti toimintansa metsätyöprojekteilla, itse asiassa vain muutama päivä ennen Tuomaksen syntymää saman vuoden tammikuussa. Tuomas on ollut perheyrityksen palveluksessa työuransa alusta alkaen, eli yli 18 vuotta.

Maanrakennus Lassi Kaiposella on kahdeksan työntekijää, jotka työskentelevät yrityksen kunnallistekniikka-, tie- ja maanrakennusprojekteissa Helsingissä ja noin 50 km:n säteellä pääkaupungista. Urakat jakautuvat tasaisesti julkisen ja yksityisen sektorin kesken ja lisäksi yritys tekee aliurakoita suuremmille maanrakennusliikkeille.

“Työt tehdään aina samalla tavalla viikosta toiseen”, sanoo Tuomas. ”Tämäntyyppisissä töissä ei ole vaihtelua. Luotan siihen, että kollegani tekevät työnsä parhaan kykynsä mukaan niin, että jälki on aina samaa korkeaa laatua.”

“Hyvä esimerkki tästä on, että olemme tehneet yhteistyötä paikallisen viranomaisen kanssa jo vuodesta 2000. Sopimuskautemme on ollut kolme vuotta, ja aivan äskettäin teimme taas uuden sopimuksen. Osoituksena hyvästä työstä saimme tällä kertaa sopimuksen nelivuotisena.”

Tuomaksen päätehtävänä yrityksessä on sopimusten jatkuvuuden varmistaminen. “Siitä on apua, että kaivukoneemme ovat melko uusia ja luotettavuudestaan tunnettuja Hitacheja, joilla on kattava ja korkeatasoinen jälleenmyyjän tuki”, hän lisää. “Koneittemme on oltava vankkoja, jotta voimme työskennellä kautta vuoden, myös talviaikaan, jolloin lämpötila voi olla -30°C – kuten viime talvena oli parin viikon ajan.”

Toimiva kumppanuus

Lassi osti ensimmäisen Hitachi-kaivukoneensa vuonna 1997. Perheen tunteista tätä yli 20 000 työtuntia palvellutta konetta kohtaan kertoo se, että Tuomas pitää sitä edelleen esillä kotipihallaan. Maanrakennus Lassi Kaiponen ja Rotator ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2004. Jälleenmyyjän puolelta yhteyshenkilönä on viimeisten kuuden vuoden ajan ollut Juha Myötämäki. “Meillä on toimiva kumppanuussuhde”, sanoo Tuomas, “Juha pitää sanansa ja ottaa yhteyttä muutenkin kuin myyntimielessä sekä auttaa kaikissa kysymyksissä.”

Huoltoihin liittyvät asiat hoitaa Rotatorin huoltopäällikkö Ari Köpsi, jonka toimipiste on Vantaalla. Ari johtaa holtomiestiimiä, jotka käyvät suorittamassa myös Maanrakennus Lassi Kaiposen kaluston huoltotyöt.

Tuomas suosii pidennettyä HELP-takuuohjelmaa (Hitachi Extended Life Program), kun hän tekee huoltosopimuksia Rotatorin kanssa. Sopimus turvaa yrityksen kaikki viisi keskiraskasta kaivukonetta:

  • kaksi ZX225USRLC-5:ta (toinen aluksi vuokralla ja ostettu itselle vuonna 2018, käyttötunteja oli 4261; toinen hankittu kesäkuussa 2014, käyttötunteja 5749)
  • yksi ZX225USRLC-6 (ostettu toukokuussa 2017, käyttötunteja 1431)
  • yksi ZX250LC-5 (ostettu maaliskuussa 2014, käyttötunteja 6725)
  • ja yksi ZX250LC-6 (ostettu heinäkuussa 2016, käyttötunteja 3322).

Kun pyysimme Tuomasta kommentoimaan Hitachi Support Chain -ohjelman kutakin neljää osa-aluetta, hän sanoi seuraavaa:

  1. Tekninen tuki

“Kaikki koneemme hyötyvät Hitachin 500 tunnin huoltotarkastuksista. Jälleenmyyjämme, Rotatorin, huoltomiestiimi on erittäin ammattitaitoinen. He soittavat minulle ja sovimme seuraavan käynnin ajankohdan ja tarjoavat nopeaa ja tehokasta palvelua myös pikkuasioissa.”

“He tietävät mitä tekevät. Ja Hitachi-ammattilaisina heille on selvästikin annettu hyvä koulutus. Luonamme käy neljä eri huoltomiestä, ja jokainen heistä suorittaa huollot yhtä korkealuokkaisesti. On tärkeää olla yhteistyössä oikeiden ihmisten kanssa, ja olen vakuuttunut koneittemme saaman teknisen tuen tasosta.”

  1. Osat

“Mielestäni on tärkeää käyttää alkuperäisiä Hitachi Genuine Parts -osia, sillä haluamme työskennellä turvallisesti ja tietäen, että koneittemme laatu säilyy muuttumattomana. Lisäetuna kaivukoneittemme jälleenmyyntiarvo on korkeampi.”

“On selvää, että Hitachi-osat ovat parhaita ja ehdottomasti sopivia koneisiimme. Toimitukset tapahtuvat aina ajallaan, mikä osoittaa Hitachin verkoston Suomessa olevan hyvin hoidettu. Meidän tarvitsee käydä Rotatorin Vantaan-toimipisteessä vain erikoistilanteissa.”

  1. Global e-Service

“Osana Hitachin etäseurantajärjestelmää ConSite lähettää meille sähköpostilla raportit, jotka katsomme läpi kerran kuussa. Rotatorin teknisen tuen tiimi saa myös ilmoitukset mahdollisista ongelmatilanteista, ja he soittavat minulle ensi tilassa tarpeen mukaan.”

“Järjestelmän paras etu ovat juuri nämä ilmoitukset ja tieto siitä, että Rotatorilla on aina joku, joka pitää huolta koneistamme. Toinen ConSiten tuoma hyöty on se, että voimme nähdä jokaisen koneen päivittäiset työtunnit, ja se on hyvä tieto ollessamme yhteydessä asiakkaisiimme.”

  1. HELP

“Kaikissa Zaxis-kaivukoneissamme on HELP-ohjelmaan perustuva 5000 tunnin pidennetty takuu ja huoltosopimus. Nämä kattavat kaikki huoltoon liittyvät asiat, myös kulutusosat ja alkuperäiset öljyt.”

“Maksumme tästä on suorassa suhteessa koneen käyttötunteihin, ja on hyvä tietää, että hinta on kiinteä. Voimme tehdä omaa työtämme tarvitsematta kantaa huolta koneittemme tehokkuudesta.”

Tyytyväinen asiakas

Kaiken kaikkiaan Tuomas on tosi tyytyväinen Rotatorin tarjoamiin Hitachi Support Chain-palveluihin: “Mielestäni parantamisen tarvetta ei juuri ole. Kaikki, mitä on luvattu, on myös tehty.”

“Olemme hyvin tyytyväisiä Rotatoriin ja siihen, kuinka he pitävät huolta Hitachi-koneistamme. Lisäksi toimimme aina samojen henkilöiden kanssa, ja se luo varmuutta ja tekee asioinnista helpompaa ja henkilökohtaisempaa. Voimme hoitaa omat työmme luottaen, että aina löytyy henkilö, jonka puoleen voimme kääntyä.”

Maanrakennus Lassi Kaiponen käytti aiemmin toista maanrakennuskonemerkkiä, mutta Rotatorin toimitettua heille ensimmäisen Hitachin Support Chain -verkoston edut kävivät selvästi ilmi.

“Ostamme Hitacheja niiden luotettavuuden vuoksi ja siksi, että ne ‘tuntuvat’ parhailta, mutta suurinta etua antaa jälkimarkkinointituki. Kun ostimme yhden Hitachin, piti kaikki koneet korvata Zaxis-malleilla. Kiitos Support Chain -palvelujen ei ole epäilystäkään, etteikö Hitachi-kalustomme käyttövalmiudesta ja korkeasta jälleenmyyntiarvosta olisi etua liiketoimintamme kannattavuudelle.”