UniCarriers kestää Selkämeren Jään haastavat olosuhteet
"Uudet UniCarriers-trukit ovat ergonomisia ja kaikin puolin miellyttäviä käyttää. Trukit ovat tärkein työkalumme ja niiden pitää olla ehdottoman toimintavarmoja"
Kalan jalostuksen ja pakastuksen ammattilainen Selkämeren Jää Oy on hankkinut lisää kapasiteettia logistiikkaansa investoimalla kolmen viimeisen vuoden aikana neljään UniCarriers-trukkiin. Viimeisin, vuosi sitten hankittu UniCarriersin 1,8 tonnin sähkötrukki, on kalasuojattu kestämään Selkämeren Jään prosessien haastavat ympäristöolosuhteet.
Selkameren Jää Oy:n päätoimialana on silakan kalastus, jossa tytäryhtiöiden troolarit, Westfjord ja Hanne, pyytävät tuoretta raaka-ainetta yhtiön omiin laitoksiin koko Pohjanlahden alueelta. Kalanpyynnin ohella yksi tärkeä osa yrityksen toimintaa on silakan jäähdytys. Tehokkaimpina päivinä tuoretta kalaa Selkämeren Jää pakastaa peräti 250 tonnia.
UniCarriers kestää kuormittavat olosuhteet
Vuositasolla Selkämeren Jää käsittelee 40-50 miljoonaa kilogrammaa silakkaa – koko prosessi muodostuu kalan pyynnistä, vastaanotosta, lajittelusta sekä pakastuksesta. Näin valtavien kalamassojen liikuttaminen vaatii luonnollisesti tehokkaan logistiikan eli toimiva logistiikka on yrityksen tuotantoprosessin tukipilari.
Trukkikaluston ydinkoneina yritys luottaa Rotatorin edustamaan UniCarriersiin. ”Täällä Reposaaressa meillä on kaksi UniCarriersia, 1,8 tonnin sähkökäyttöinen sekä 2,5 tonnin dieseltrukki ja samanlainen UniCarriersin arsenaali meillä on käytössä myös Uudessakaupungissa”, kertoo toimitusjohtaja Henri Lomppi. ”Kalojen käsittely ja meri-ilmasto muodostavat yhdessä korroosioalttiin ympäristön. Olosuhteet ovat meillä todella vaativat ja vuosi sitten hankittu UniCarriersin 1,8 tonnin sähkötrukkimme on tämän vuoksi kalasuojattu. Kalasuojaus varmistaa, että trukki kestää nämä haastavat olosuhteet”, sanoo Lomppi.
Kalasuojauksen lisäksi Selkämeren Jään uusin UniCarriers on räätälöity myös renkaiden osalta vastaamaan erityisvaatimuksia. ”Renkaat on erikoiskuvioidut paremman pidon varmistamiseksi. Kalarasvan takia lattia on liukas ja renkaiden erikoiskuviointi takaa paremman pidon ansiosta turvallisen työskentelyn”, jatkaa Lomppi.
Muita Selkämeren Jään UniCarriers-sähkötrukin erikoisvarusteita on myös kalasuojattu kääntölaite, jonka ansiosta koko prosessi: kalamassojen siirto, pakkaus, pinkkaus ja pakastimien täyttö onnistuu joustavasti. Turvallisuuden parantamiseksi kone on varustettu myös BlueSpot-valolla, mikä visuaalisella ärsykkeellä ilmaisee peruutettaessa koneen taakse 5 metrin päähän, että trukki peruuttaa.
Lataus kestää täyden työvuoron
Henri Lomppi kertoo, UniCarriersin dieselturkit ovat ulkokäytössä parempi vaihtoehto pitkien siirtymien vuoksi. ”Näissä toimissa sähkökoneiden lataus ei riittäisi ilman välilatausta koko päivää. Dieseltrukkiemme normaalia isompi maavara ja iso pyöräkoko soveltuu paremmin ulkokäytön vaatimuksiin.”
Sisäkäytössä Selkämeren Jää luottaa sähkövoimalla toimivaan UniCarriersiin. ”Päästöttömänä koneena sähkötrukki on ehdottomasti parempi vaihtoehto sisäkäytössä. UniCarriersin lataus kestää mainiosti pitkätkin työpäivät pelkällä yölatauksella”, kiittelee Lomppi. ”UniCarriers onkin markkinoiden energiatehokkain kone”, täsmentää Rotatorin myyntijohtaja Juha Jaakola.
Huoleton leasing
Selkämeren Jään UniCarriers-trukkikalusto on hankittu Rotatorilta leasing-sopimuksella. ”Leasing on meille vaivaton vaihtoehto. Sopimuksemme sisältää myös täydet huoltopalvelut. Näin voimme olla varmoja siitä, että trukit ovat aina kunnossa ja toimintavarmoja. Kala ei liiku, jos trukit eivät toimi. Lisäksi tiedämme tarkasti trukkeihin kohdistuvat kulut, eikä ikäviä odottamattomia korjauskuluja tule. Leasingin ansiosta trukkikalusto on myös aina tuoretta, eikä tarvitse käyttää vanhaa kalustoa. Kaiken kaikkiaan leasing on huoleton vaihtoehto”, kiteyttää Lomppi.
”Koska leasing-kalusto on aina uuden karheaa, parantaa se luonnollisesti myös työturvallisuutta ja -viihtyvyyttä. Uudet UniCarriers-trukit ovat ergonomisia ja kaikin puolin miellyttäviä käyttää. Trukit ovat tärkein työkalumme ja niiden pitää olla paitsi ehdottoman toimintavarmoja myös työntekijöille miellyttäviä käyttää”, sanoo Lomppi.
Teksti ja kuvat: Petri Kuhlman. Julkaistu Europörssissä nro 3/2019