Bell B45E -dumpperi

Vähäpäästöinen dumpperi kovaan ajoon

19.12.2022

Bell B45E -Vähäpäästöinen dumpperi kovaan ajoon

Bell-dumppereita maahantuova Rotator Oy esitteli Villi Länsi -konepäivillä Liedon toimipisteellään Stage V -päästönormit täyttävää Bell B45E -dumpperia. Viitisen vuotta sitten lanseerattu 32 tonnin malli on nyt saanut voimanlähteeksi Stage V -normit täyttävän, Mercedes-Benzin kuusisylinterisen dieselmoottorin. Hyötykuormaa kulkee mukana 41 tonnia. Ohjaamon sisustus ja olosuhteet ovat henkilöautoluokkaa, tosin tilaa on paljon enemmän.

Bellin nivelkippiautoja eli dumppereita on mallistossa toistakymmentä painohaarukkaan 16,5–42 tonnia, hyötykuormien ollessa 18–55 tonnia. Liedossa nähty Bell B45E 6×6 -malli asettuu ominaisuuksiltaan malliston yläpäähän veljensä B45E 4×4:n kanssa. Kaksiakselisena on tarjolla sama 41 tonnin hyötykuorma.

Bell B45E 6×6 -dumpperi nähtiin Rotatorin toimipisteellä, Villi Länsi -konetapahtumassa. Laitteen omapaino on 32 tonnia. Hyötykuormaa kulkee mukana 41 tonnia ajoneuvon kokonaispainon ollessa näin yli 70 tonnia.

B45E 6×6:n edustama, reilun 30 tonnin kokoluokka on varsin suosittu ja kilpailtu maassamme. 30 tonnin dumppereita nähdään usein suurissa tierakennusprojekteissa ja tänä päivänä paljon tuulivoimatyömailla, joissa massansiirrossa ajetaan pitkiäkin matkoja.

Kaivoksilla on toki käytössä vieläkin suurempia dumppereita. Bellin malliston suurin runko-ohjattu nivelkippiauto on kaksiakselinen B60E 4×4, joka tarjoaa 55 tonnin hyötykuorman omapainon ollessa 42 tonnia. Moottorina siinä on 430-kilowattinen, kuusisylinterinen Mercedes-Benz OM473LA -diesel. Kokonaispainoa tälle jättiläiselle tulee täyteen lastattuna lähes 100 tonnia.

Bell B45E 6×6

B45E:n moottorina on kuusisylinterinen ja 12,8-litrainen Mercedes-Benz OM471LA -diesel. Se täyttää Stage V-normit. Päästöjä on kurittamassa DPF, EGR ja SCR. AdBlue-säiliö sijaitsee eturungossa, oikean etupyörän etupuolella. Säiliön tilavuus on 40 litraa ja sen täyttö onnistuu tukevasti maassa seisten. Valmistaja ilmoittaa AdBluen kulutuksen olevan 3–5 prosenttia polttoaineenkulutuksesta. Polttoainesäiliön koko on 352 litraa. Sen täyttö on AdBlue-täytön vieressä. Tehoa moottorista irtoaa 390 kilowattia (523 hv) 1 700 kierroksella minuutissa. Vääntömomenttihuippu saavutetaan hieman pienemmillä kierroksilla, 1 300 r/min.

Bell B45E on saatava myös kaksiakselisena 4×4-versiona. Tässä 6×6-mallin takapää.

Vaihteisto on Allisonin tuotantoa ja se on täysautomaattinen. Vaihteita on seitsemän eteenpäin ja yksi peruutusvaihde. Momentinmuunnin optimoi moottorin kuormituksen ja minimoi näin polttoaineenkulutuksen. Huippunopeus on 51 kilometriä tunnissa ja valmistaja lupaa jousituksen pitävän kaikki pyörät maassa tuossakin nopeudessa. Pakilla maisema vaihtuu parhaimmillaan seitsemän kilometriä tunnissa. Automaattinen moottorijarrutus hiljentää aina vauhtia, kun kaasupoljinta kevennetään. Toiminnosta on hyötyä erityisesti alamäkeen ajettaessa. Hankalissa paikoissa pitoa parantaa automaattinen tasauspyörästön lukitus ja automaattinen luistonestojärjestelmä (ATC). Mäkilähtöavustin helpottaa kaltevalla alustalla liikkeellelähtöä (Hill Assist).

Kuljettajalla mukavat olot

Bellin E-sarjan dumppereissa on ROPS/FOPS-hyväksytty ohjaamo. Isossa koneessa on myös iso ohjaamo. Tilaa on lähes seisomakorkeuden verran ja leveys riittää varmasti hartiakkaallekin kuskille. Lasipintaa on reilusti ja pilarit ovat ohuet. Olosuhteet ovat henkilöautoluokkaa, tosin verhoilumateriaalit noudattavat työkoneista tuttua linjaa.

Ohjaamon yleisilme on kaiken kaikkiaan hyvin valoisa. Istuin on ilmajousitettu ja siinä on paljon säätöjä. Myös ohjauspylväässä on riittävästi säätöjä. Näin erikokoiset kuljettajat löytävät helposti itselleen parhaan mahdollisen ajoasennon. Ajomukavuutta lisää myös etuakselin hydraulinen jousitus, joka poimii nöyrästi pomput. Kuskin penkillä istuessa kiinnittyy huomio oikean käden ”kauhukahvaan”. Se on tukeva ja sijaitsee sopivasti käden ulottuvilla sivupaneelissa. Ohjaamossa on myös pieni apukuljettajan istuin. Molemmissa istuimissa on turvavyö.

Ohjaamo on tilava, valoisa ja hiljainen. Istuin on ilmajousitettu ja runsain säädöin varustettu, kuten myös ohjauspylväs. Tunnelma on hyvin henkilöautomainen.

Mittariston virkaa hoitaa 10-tuumainen värinäyttö. Sen toimintoja ohjataan sopivasti kauhukahvan vieressä olevalla rullalla. Näyttö ei ole kosketusnäyttö, vaan valtaosaa toiminnoista ohjataan omilla ”oikeilla” painonapeilla. Loput hoituvat näytön kautta rullalla pyöritellen, kuten asetukset ja diagnostiikka.

Häiriödiagnostiikka onnistuu niin sanotusti omin avuin. Vikatilojen selvitys hoituu koneen omin toiminnoin, eikä siihen välttämättä tarvita kannettavaa tietokonetta. Se on kuitenkin mahdollista, kuten myös koneen asetusten, tapahtuminen sekä vikatilojen tarkastelu etäyhteyden kautta.

Käynnistys on avaimeton ja kuljettajakohtainen ID-kortti rajaa toiminnot kuljettajan mukaan. Kuljettajaa piristää varmasti ilmastointilaite sekä varsin muhkeat saundit tuottava audiojärjestelmä. Ohjaamon hyvä äänieristys tuntui pitävän hyvin ulkoiset melut pois kuljettajaa häiritsemästä. Ohjaamon ilmoitettu melutaso on 72 dBA:ta ISO 6390 -standardin mukaisesti.

Lava täyteen

Bell B45E 6×6:n omapaino on siis 32 tonnia ja hyötykuormaa kulkee mukana 41 tonnia. Tilavuutena se tarkoittaa ”kukkurallaan” noin 25 kuutiometriä. Lava nousee ylös 11 sekunnissa ja laskee alas kuudessa sekunnissa. Kippikulma on suurimmillaan 70 astetta. Se voidaan ohjelmoida myös pienemmäksi. Runkonivel kääntyy 42 astetta, mikä tekee isostakin koneesta ketterän.

Päivittäistarkistukset pystyy tekemään digitaalisesti 10 tuuman näytön kautta. Konepeitto nousee ylös hydraulisesti, jos konehuoneeseen on asiaa. Konehuoneessa asioinnin tekee turvalliseksi eturungon molemmin puolin olevat kaiteet. Myös ohjaamo kallistuu sivulle huoltotoimenpiteitä varten.

Teksti ja kuvat: Esa Suominen / Konepörssi

Katso video!