Sami Laitila

Rotatorilta koneet ja palvelut kaivoksiin ja murskaukseen

Kaikki mitä tarvitset yhdestä paikasta –ajatus pätee Rotatorilla myös kaivos- ja louhospuolella. Rotator Oy:n valikoima kattaa mm. BELL-dumpperit, Furukawa- iskuvasarat, Hitachi-kiviautot ja -kaivoskoneet, sekä Metson Lokotrack kompaktit murskaus- ja seulontalaitokset. Huolto- ja varaosapalveluita unohtamatta.

Vuonna 1954 perustettu Rotator Oy on ollut valtaosan yli 65 vuotisesta ajastaan mukana myös kaivos- ja louhintapuolella.  1990-luvulta lähtien kaivospuolella on menty isot koneet edellä ja tänä päivänä asiakkaina on suuri määrä eri kaivoksien toimijoita Suomessa.

”Kaivostoiminta on maassamme vilkasta ja me Rotatorilla tarjoamme laadukkaat tuotteet ja palvelut myös kaivossektorin tarpeisiin. Tehtävämme on löytää parhaat mahdolliset ratkaisut, jotka edesauttavat asiakkaidemme liiketoimintaa”, sanoo Rotator Oy:n kaivosliiketoiminnan johtaja Sami Laitila.

Rotatorin maahantuomat Hitachi-maanrakennuskoneet kattavat myös koneet kaivospuolelle

Hitachin kaivospuolen koneilla on pitkä historia takanaan ja ne ovat tunnettuja laadustaan ympäri maailman. Yli 100-tonnisissa koneissa Hitachi on markkinajohtaja maailmassa ja kaivinkoneiden lisäksi valikoimassamme on isot kiviautot alkaen 180-tonnista ylöspäin. Suomessa valtaosa yli 100-tonnisista kaivukoneista on Hitacheja.

”Hitachin tuotevalikoimasta on saatavilla kaivinkoneet aina minikoneista isoihin kaivoskoneisiin. Kaivostyömailla käytetään monenkokoisia kaivinkoneita ja meiltä asiakas saa kaikki tarvittavat koneet kaivostöihin – unohtamatta lisälaitteita. Lisäksi Hitachin käyttökustannukset ovat alhaiset ja jälleenmyyntiarvo on korkea, mikä yhdistettynä kattaviin jälkipalveluihimme, tekee siitä varteenotettavan vaihtoehdon konehankintoja mietittäessä. Myös käyttömukavuudeltaan Hitachin koneet ovat huippuluokkaa, mikä lisää kuljettajien työhyvinvointia ja –tehokkuutta”, Laitila toteaa.

”Jälkipalveluissa Rotator panostaa laatuun ja saatavuuteen. Rotator-huolto on aina asiakasta lähellä. Olemme satsanneet huoltopalveluihin erityisesti vahvoilla kaivospaikkakunnilla ja –alueilla.  Esimerkiksi Kuopiossa, Sotkamossa ja Rovaniemellä löytyy vahva ammattitaito ja erikoisosaaminen kaivoskoneiden osalta”, sanoo Laitila.

BELL-dumpperit järkevä valinta kaivoksille

Uusimpana kaivospuolen tuotemerkkeinä Rotatorin valikoimassa on Etelä-Afrikkalaiset BELL-dumpperit.

Suomeen viimeksi esitelty nelivetoinen BELL B60E on kiviauton ja dumpperin risteytys, joka soveltuu erinomaisesti kaivoksilla esimerkiksi altaiden tekoon ja maanpoistoon. Kaksiakselinen kone on näyttänyt kyntensä työmailla ja se on kuin kotonaan liukkaissa, pehmeissä ja haastavissa maastoissa.  BELL on ketterä dumpperi, joka on monissa työtehtävissä kiviautoja ja perinteisiä kolmiakselisia dumppereita tehokkaampi vaihtoehto.

BELL-mallistosta löytyy 2- ja 3- akseliset dumpperit aina 60 tonnisiin saakka ja lippulaivana on BELL B60E. Bellien kuljettajaystävällisyys sekä polttoainetehokkuus on otettu asiakkaiden keskuudessa erittäin innostuneesti vastaan

Vaihtoehtona myös vuokraus

BELL-dumpperit löytyvät myös Rotarentin vuokrauskalustosta. Vuokraus on oiva tapa tutustua tähän huippumerkkiin ja sen ominaisuuksiin. Rotarentin valikoimassa suurin BELL on 45 tonninen B45E.

Metso on murskauksen ykkönen

Rotatorin tuotevalikoimassa on myös Metso Lokotrack kompaktit murskaus- ja seulontayksiköt. Rotator toimii näiden myyjänä, vuokraajana sekä huoltajana Suomessa.  Metso on tunnettu luotettavuudesta, korkeasta kapasiteetista, turvallisuudesta, helppokäyttöisyydestä ja energiataloudellisuudestaan.

”Kotimainen laatumerkki Metso sopii mainiosti valikoimaamme. Edustamamme, alle 30 tonnia painavat Metso Lokotrack-malliston murskaus- ja seulontalaitokset on suunniteltu erityisesti urakointikäyttöön ja sopivat meidän maanrakennuspuolen asiakkaidemme tarpeisiin”, toteaa Laitila.

Erityisesti vuokrapuolella suosio on ollut hyvää

”Rotarentin valikoimassa on tarjolla niin leuka- ja kartiomurskaimia, suorasyöttö- ja kaksitasoseuloja. Ne ovat olleet hyvin suosittuja vuokrapuolella ja koneet ovat koko ajan menossa. Jos työmaallasi on tarvetta murskalle, ota yhteyttä joko myyntiimme tai vuokraustiimiimme”, vinkkaa Laitila lopuksi.

Metso, Hitachi, Maanrakennus, Murskaus

Savonlinnan PR-Urakointi hankki hiljaisen Lokotrack Urban-mallin purkubetonin käsittelyyn

”Lokotrack on ainakin viisi kertaa tuottavampi laite kuin aikaisemmin käyttämämme murskauskauha. Syötteestä riippuen LT96:lla voi murskata 150-250 tonnia tunnissa".