Metso-tuotteet ja jälkipalvelut Rotatorilta

9.2.2022

Metso-tuotteet ja kattavat jälkipalvelut Rotatorilta

Rotator Oy myy ja vuokraa Metso Lokotrack -murskaimet ja seulat. Hankkimalla Metson Rotatorilta asiakas saa käyttöönsä myös koko maan kattavat jälkipalvelut.

Rotator Oy on toiminut vuodesta 2018 saakka Metso Lokotrack -murskaus ja -seulontalaitosten myyjänä Suomessa. Kesällä 2020 yhteistyötä laajennettiin kattamaan jälkipalveluiden tuottamiseen virallisena huoltokumppanina.

Aloitimme pienemmän pään murskien ja seulojen myynnistä sekä huollosta. Yhteistyö on vuosien aikana syventynyt kattamaan myös suurempia konemalleja, sekä koko malliston huolto- ja varaosapalvelut. Meillä on maan kattava jälkipalveluverkosto ja toimimme Metson virallisena kumppanina laitteistojen käyttöönotoista elinkaaren päättymiseen saakka koko maassa”, sanoo Rotator Oy:n myyntipäällikkö Jarmo Nieminen.

Nykyaikainen jälkimarkkinointitoiminta on paljon muutakin kuin vain koneiden korjaamista ja varaosien myyntiä. Rotatorin jälkimarkkinointi varmistaa asiakkailleen luotettavan palvelukokonaisuuden.

”Rotator on sitoutunut kehittämään jälkimarkkinointitoimintaansa jatkuvasti, nykyisin jopa 75% Rotatorin 160 työntekijästä toimii jälkimarkkinoinnin parissa ympäri maan. Pelkästään huoltoautoja kenttäasentajineen on nelisenkymmentä, omia toimipisteitä kahdeksan ja sopimushuoltoyrityksiä 13. Jokaisesta omasta toimipisteestämme löytyy Metson vara- ja kulutusosat. Nämä kaikki palvelut ovat myös meidän Metso-asiakkaidemme käytössä.”

Palvelut räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan

”Jokaisen asiakkaan kanssa räätälöidään erikseen, mitkä kulutus- ja varaosat pidetään heitä varten valmiina varastossa asiakkaan haluamassa toimipisteessä.”

Tänä päivänä 95% laitteista menee huoltosopimuksella. Nieminen näkee sen asiakkaalle helppona tapana pitää koneet kunnossa.

” Huoltosopimus takaa sen, että asiakas saa vaivatta seuloa ja murskata viikot. Meille tulee huoltoon ilmoitus, kun seuraavaan huoltoon on aikaa 50 tuntia. Otamme yhteyttä asiakkaaseen ja sovimme huoltoajan, jolloin Rotator-huolto saapuu paikalle. Teemme koneeseen sovitut huollot ja samalla huoltomiehemme tarkistaa, onko joitain kuluvia osia, mitä pitäisi vaihtaa. Näistä tehdään asiakkaalle suositukset ja hinta-arviot saman tien. Osat voidaan halutessa vaihtaa saman huollon yhteydessä.”

Huollot kannattaa tehdä valtuutetulla huoltokumppanilla.

”Huoltamalla koneesi meillä pidät myös Metson takuut kunnossa. Lähtökohtana on, että palvelemme omia Rotatorin asiakkaita, mutta myös Metson asiakkaat saavat jälkipalvelut meiltä”, lupaa Nieminen.

Kattava Metso-tuotevalikoima

Rotator myy ja vuokraa kattavan valikoiman Metso-tuotteita.

”Meiltä saat Lokotrack -leuka- eli esimurskaimet, kartiomurskaimet ja seulat sekä Nordtrack -tuoteperheen koneet”, luettelee Nieminen.

Leukamurskaimia on tarjolla useaan kokoluokkaan alkaen LT96:sta aina LT130:een asti

Yksi suosituimmista on Lokotrack LT106. Malliston pienin murskain LT96 on suunniteltu pienasiakkaiden ja esimerkiksi purkumurskausyritysten tarpeisiin. Koneen kapasiteetti on jonkin verran pienempi verratessa LT106:een tai malliston jo melko kookkaaseen LT120:een.  LT120:ssa on 7 kuution syötin ja C120 murskain 1200 x 1280 kita-aukolla, joka tuottaa jopa 550–600 tonnin kapasiteetin tunnissa.”

Useimmista leukamurskaimista löytyvät myös äänieristetyt Urban-mallit, joilla voidaan työskennellä asutusten keskellä mahdollisimman meluttomasti.

”Melutasot on saatu alas laittamalla murskaan ja dieseliin äänieristyskuoret ja syöttimeen kumipohja. Lisäksi pääkuljettimessa on täysi pölysuojaus ja vesisuihkutus. Varsinkin LT96 Urban-mallilla olemme lähteneet aktiivisesti markkinoille hakemaan kivenmurskaus- ja kierrätysasiakkaita. Purkutyöt ovat Suomessa vahvasti kasvava toimiala ja meillä on tarjota oikeat laitteet purkupuolen kierrätyksiin. Purettu betoni pystytään jalostamaan paikan päällä ja mahdollisesti jopa seuloa suorasyöttöseulalla. Paikan päällä tehty työ vähentää rekkarallia huomattavasti”, vinkkaa Nieminen.

Leukamurskaimet on varustettu käyttäjäystävällisellä IC-koneohjausjärjestelmällä. Lähtökohta on se, että näyttö kertoo aina mitä pitää tehdä. Viestit kulkevat koneiden välillä ja se mahdollistaa sen, että jos on Metson etumurskain, jälkimurska ja seula, ne saadaan kaikki välikaapelilla kiinni toisiinsa. Koneet keskustelevat keskenään.

” Jos esimerkiksi seulalla paineet nousevat, tieto tulee saman tien esimurkalle ja automaattisesti syöttö hidastuu. Samalla lailla, jos karamurskaimessa pinta nousee, säätelee etumurskain syöttöä sen mukaan. Asiakas pystyy myös omalta tietokoneeltaan seuraamaan Metso Metrics-järjestelmän kautta koneen käyttöastetta ja tarkistamaan esimerkiksi mahdollisia hälytyksiä. Rotatorin huolto näkee samat tiedot ja tämä helpottaa sekä nopeuttaa ongelmanratkaisua huomattavasti”, toteaa Nieminen.

Kartiomurskaimella tavarasta hienompaa

Kara- eli kartiomurskaimia löytyy useampi eri malli, HP-murskaimet tulevat Metson Ranskan tehtaalta ja GP-murskaimet valmistetaan Metson Tampereen tehtaalla.

”Kartiomurskain on tarkoitettu esimurskan perään, jolla tehdään tavarasta hienompaa. Terävaihtoehtoja on useampia, joiden avulla saadaan sellaista lopputuotetta kuin kulloinkin halutaan. Esimerkiksi LT200HP:n standardikammiolla päästään 19 millin ja jopa alle lopputuotteeseen.”

Kartiomurskain on nopea laittaa kuljetuskunnosta käyttökuntoon.

”Syötin/kuljetin nostetaan hydrauliikalla ylös ja kone on käytännössä heti valmis töihin. Aikaa tähän menee vain noin 5–10 minuuttia”, laskee Nieminen.

Koneet ovat hyvin huoltoystävällisiä.

”Metson tuotteiden suunnittelun lähtökohtana on aina ollut, että mitä huoltotöitä ikinä tehdäänkään, on pääsy kohteeseen helppoa. Esimerkiksi terien vaihto Lokotrack HP -murskaimissa onnistuu helposti – murskan ylärunko ajetaan hydraulisesti ylös ja päästään heti kiinni kara-akseliin, johon terä sisäterä vaihdetaan. Enintään yksi työpäivä menetetään terien vaihdossa ja liimojen kuivumisessa. Teränvaihdosta on tehty helppoa.”

Hienoainesseulat viimeistelevät kokonaisuuden

Kolmivaihelaitoksen viimeinen yksikkö on hienoainesseula, joita löytyy myöskin eri kokoisina.

Esimerkiksi Lokotrack ST3.8 Saadaan myös suljettuun kiertoon LT200HP:n kanssa niin, että seulan ylite saadaan ajettua takaisin kartiomurskaimelle. Näin jää yksi ylimääräinen työvaihe pois. Kyseisessä koneessa on noin 8 neliön seulontapinta-ala, joka tekee työn teosta äärimmäisen tehokasta. Se on helppo pystyttää ja niputtaa taas, kun työmaa vaihtuu. ”

ST3.8 on kaksitasoseula, jossa on kolme lopputuotekuljetinta. Koneella on helppo käsitellä eri lajikkeita. ”Siinä on päätykiristeiset verkot, joten verkkojen vaihto eri lajikkeille sujuu muutamassa tunnissa. Myös koneen liikutus työmailla on helppoa radio-ohjauksen avulla. Radio-ohjaimen kautta pystyy myös säätämään materiaalin syöttönopeutta kaivukoneen ohjaamosta.”

Lisävarusteena löytyy ICr-näyttö, joka kerää kaikista kolmesta koneesta dataa kaivinkoneen ohjaamoon.

” Järjestelmä kertoo kuljettajalle, kuinka optimaalisesti tavara kulkee ja onko tarvetta säädöille. Käytännössä kaksi operaattoria – kaivinkonekuski, joka syöttää ja altakantokuski, joka tyhjää lopputuotteet – pystyy näitä kaikki kolmivaiheen koneita operoimaan. ICr on erinomainen lisälaite”, kehuu Nieminen.

Monikäyttöinen suorasyöttöseula

Lokotrack ST -suorasyöttöseuloja löytyy neljässä eri kokoluokassa.

” Vaihtoehtoina on 4,5, 5,5, 8 ja 11 neliön seulontapinta-alalla oleva seula. Suorasyöttöseulan ero hienoaineseulaan on se, että sillä voidaan syöttää suoraan esimerkiksi sorapenkasta 0–500 milliin materiaalia. Kaksitasoseulalla saadaan kaksi lopputuotetta plus ylite. ST on tehokas seula isolla iskulla, seulontakulmaa voi muuttaa ja se voidaan laittaa leukamurskan tai leuka- ja/tai kartiomurskan perään. Suorasyöttöseulat ovat monikäyttöisiä, niillä pystytään seulomaan multaa, luonnonkiveä ja erilaisia kierrätysmateriaaleja. Malleista 8 neliön seulontapinta-alan Lokotrack ST2.8 on purku- ja kierrätystöihin juuri oikeanlainen seula”, toteaa Nieminen lopuksi.