Rotator Oulu

- Kaikki saman katon alta

17.11.2022

Rotator Oulu – kaikki saman katon alta

Rotator  Oy:n Oulun toimipiste Visiolinjalla toimii koko Pohjois-Suomen pääpaikkana. Saman katon alta löytyvät myynti-, huolto-, korjaamo- ja varaosapalvelut kaikille yrityksen edustamille merkeille.

Maanrakennus- ja kaivoskoneet, trukit, kurottajat ja henkilönostimet sekä tienhoitolaitteet. Rotator Oy:n valikoima kattaa yllä mainittujen alojen huippumerkkien maahantuonnin ja jälkipalvelut. Oulun toimipisteestä asiakas saa kattavat myynti-, huolto-, korjaamo– ja varaosapalvelut – unohtamatta konevuokrausta.

”Toimimme Pohjois-Suomen pääpaikkana ja yhdessä Kemin sekä Rovaniemen toimipisteen kanssa pystymme tarjoamaan erittäin kattavat myynti- ja jälkimarkkinointipalvelut alueen asiakkaille. On sitten tarve esimerkiksi kaivinkoneen tai henkilönostimen hankinnalle, huollolle tai varaosille, meiltä saat ne kaikki saman katon alta”, sanoo Rotator Oy:n Oulun huoltopäällikkö Tommi Määttä.

Rotator Oy:n Oulun huoltopäällikkö Tommi Määttä

Huolto pelaa

Hyvä vasteaika ja laadukas palvelu ovat asioita, joita asiakas arvostaa korkealle jälkipalveluita arvioidessaan. Rotator on jo vuosikymmenten ajan panostanut vahvasti huolto- ja korjaamopalveluiden toimivuuteen sekä kattavuuteen. Kehitystyötä tehdään muun muassa toimipisteiden lisähenkilöiden palkkauksen ja jatkuvan koulutuksen kautta.

”Meidän palvelukarttamme kattaa koko Suomen ja huoltomiesten alueet risteävät hyvin niin, ettei katvealueita juurikaan synny koko maan alueelle. Lisäpanostuksia tehdään tarpeen vaatiessa, tästä hyvä esimerkki on oman asentajan palkkaaminen Kemin alueelle keväällä.”

Oulussa ja Pohjois-Suomessa usein haasteena ovat pitkät välimatkat. Rotatorilla välimatkat on huomioitu jo huoltopalveluverkostoa suunniteltaessa.

”Esimerkiksi meillä Oulussa käytössämme on kolme täysin varusteltua huoltoautoa ja Kemissä yksi. Autot on rekisteröity kuorma-autoiksi, jolloin kantavuutta sekä maasto-ominaisuuksia löytyy riittävästi myös haastavia kohteita ajatellen. Oulusta autot liikkuvat keskimäärin sadan kilometrin säteellä, joka on näillä leveysasteilla vielä lyhyt matka. Huoltoautot on sijoitettu Suomessa niin, että siirtymät sujuisivat mahdollisimman nopeasti”, kertoo Määttä.

Huoltoautojen merkitys on kasvanut vuosi vuodelta

Tänä päivänä suurin osa huolloista ja korjauksista pyritään tekemään asiakkaan luona maastossa. Tämä vähentää huomattavasti koneen seisonta-aikaa. Esimerkiksi trukki- ja henkilönostinhuollot tehdään lähes poikkeuksetta asiakkaan luona, samoin on myös kaivinkoneiden ja murskainten osalta. Varsinkin isojen koneiden siirtely on työlästä ja aikaa vievää. Lähtökohtana on aina saada laite mahdollisimman nopeasti takaisin töihin. Huoltoautojen mukana kulkee kaikki tarvittavat työkalut ja osat, lisäksi etäseurannat ja kattavat koneista saatava data helpottavat vian paikallistamista. Rotatorilla on lisäksi osaava tekninen tuki huoltomiesten apuna tarvittaessa 24/7.

Rotator Oy:n Oulun kenttähuollossa työskentelevät Antti Kortesalmi ja Lari-Miikka Kakko.
Rotator Oy:n Oulun kenttähuollossa työskentelevä Veikko Keltamäki

Oulun toimipisteessä on hyvät korjaamotilat myös isompia remontteja varten

”Totta kai teemme myös perinteisiä huoltoja sekä korjauksia toimipisteessämme ja jos koneisiin tarvitaan isompaa remonttia, ne tehdään omassa hallissamme. Meiltä saa myös sylinterikorjaukset, oma sylinteripenkki on lisännyt palvelukykyämme myös sillä puolella.”

Huoltohenkilökuntaan kuuluu tällä hetkellä neljä asentajaa.

”Se on meille oikea määrä, joka vastaa hyvin asiakkaidemme tarpeisiin. Vasteaika pysyy lyhyenä ja huollot pystymme toteuttamaan sovituissa aikatauluissa.”

Ennakointi tärkeää

Koneiden etäseurannasta on apua myös huoltojen ennakoinnissa ja suunnittelussa.

”Esimerkiksi uudemmat Hitachin koneet lähettävät sekä meille sähköpostitse että kuljettajalle koneen näytölle viestin lähestyvästä huollosta 50 tuntia ennen huoltoa. Näin huolto ei mene ohi ja se pystytään hyvissä ajoin yhdessä asiakkaan kanssa kalenteroimaan ja aikatauluttamaan heidän tarpeidensa mukaan. Kuljettajat ovat näissä asioissa melko aktiivisia ottamaan itse yhteyttä ja usein ajanvaraussoitto tulee nopeasti viestin jälkeen” , kehuu Määttä.

Tämä toiminto helpottaa myös huoltotöiden aikataulusuunnittelua tekevää Määttää.

”Kun tiedämme mitä koneita on tulossa huoltoon tulevina viikkoina, pystymme tekemään asentajien aikataulun niin, että saamme palveltua asiakkaitamme mahdollisimman tehokkaasti. Jos mahdollista, sijoitamme huoltoja niin, että turhaa liikkumista tulee mahdollisimman vähän.”

Varaosat nopeasti hyllystä tai päävarastolta

Rotatorin huolto- ja varaosien päävarasto sijaitsee Vantaalla, mutta Oulussa on myös oma varasto.

” Tiedämme menekkitilastojen ja paikallisen konekannan perusteella mitä tuotteita kannattaa pitää varastossa valmiina. Valikoima elää tarpeen mukaan ja niissä on mukana totta kai myös vuodenaikaan liittyviä vaihteluja. Varaosien määrä on kaikkineen todella suuri, kun miettii edustuksiemme määrää, joten kaikkea emme voi Oulussa pitää valmiina. Normaalit huolto-osat löytyvät totta kai alkaen yleisimmistä suodattimista. Päävarastolta tavara liikkuu tänne nopeasti ja vaivattomasti pääosin seuraavaksi päiväksi. Jos tarvetta tulee sellaiselle osalle, jota ei Vantaaltakaan löydy, niin päämiestemme Euroopan varastoista ne liikahtavat myös nopeasti tänne Pohjois-Pohjanmaalle”, toteaa Määttä lopuksi.

Kaupankäynti perustuu vahvoihin asiakassuhteisiin ja luottamukseen

Rotator Oy:n maanrakennuskonemyynnistä Pohjois-Suomessa vastaavat Rovaniemellä myyjänä toimiva Kalle Ruonala ja Oulun toimipisteellä Aarne Halmetoja. Aluejako Kallella ja Aarnella menee siten että Kalle hoitaa asiakkuudet Kuusamontien pohjoispuolella ja Aarne vastaavasti eteläpuolella. Aarnen myyntialue rajoittuu Etelässä Kokkolaan ja Kainuuseen.

Kalle Ruonala

”Täällä kaupankäynti perustuu edelleen vahvoihin asiakassuhteisiin ja luottamukseen. Oli sitten kyseessä yhden tai useiden kymmenien koneiden asiakas, niin kyseessä on kahden henkilön välinen perinteinen kaupanteko. Se mitä luvataan, pidetään ja useat asiakassuhteemme ovat todella pitkäikäisiä – nykyisten asiakkaiden isät ja papat ovat olleet jo aikanaan Rotatorin asiakkaita. Vahvat siteet asiakkaiden kanssa ja Rotatorin tarjoamat huippumerkit sekä luotettavan palvelun tekevät meistä varteenotettavan vaihtoehdon asiakaskunnallemme, toteavat Ruonala ja Halmetoja.

Aarne Halmetoja

”Jälkipalvelut ovat suuressa roolissa konevalintaa tehdessä. Asiakas haluaa totta kai varmuuden siihen, että niin huolto- kuin tarpeen tullen korjaamopalvelut pelaavat. Usein asiakassuhde punnitaan silloin, kun jotain ongelmia ilmenee. Siinä kohtaa pyrimme olemaan mahdollisimman hyviä”, toteaa Ruonala.

Huoltosopimukset yleistyvät kovaa vauhtia ja vahva huoltoverkosto on perusedellytys.

”Huoltosopimus on asiakkaalle järkevä sijoitus oman toiminnan helpottamiseen. Hän voi keskittyä työntekoon ja meidän tehtävänä on sopia sekä tehdä tarvittavat huollot ajallaan. Huoltosopimus mahdollistaa myös uusiin koneisiin pidemmät takuut ja hyvin huolletun koneen jälleenmyyntiarvo pysyy korkealla. Meillä on toimiva huoltoverkosto, jonka myötä voimme suositella huoltosopimuksia kaikille asiakkaillemme”, sanovat Ruonala ja Halmetoja.

Rotatorilta koneet ja palvelut kaivoksiin ja murskaukseen

Kaikki mitä tarvitset yhdestä paikasta –ajatus pätee Rotatorilla myös kaivos- ja louhospuolella. Rotator Oy:n valikoima kattaa mm. Bell-dumpperit, Furukawa- iskuvasarat, Hitachi-kiviautot ja -kaivoskoneet sekä Metson Lokotrack kompaktit murskaus- ja seulontalaitokset.

Hitachin kaivospuolen koneilla on pitkä historia takanaan ja ne ovat tunnettuja laadustaan ympäri maailman. Yli 100-tonnisissa koneissa Hitachi on markkinajohtaja maailmassa ja kaivinkoneiden lisäksi valikoimassamme on isot kiviautot alkaen 180-tonnista ylöspäin. Suomessa valtaosa yli 100-tonnisista kaivukoneista on Hitacheja.

”Kaivostoiminta on maassamme vilkasta ja me Rotatorilla tarjoamme laadukkaat tuotteet ja palvelut myös kaivossektorin tarpeisiin. Tehtävämme on löytää parhaat mahdolliset ratkaisut, jotka edesauttavat asiakkaidemme liiketoimintaa”, sanoo Rotator Oy:n kaivosliiketoiminnan johtaja Sami Laitila.

”Myös kaivospuolen jälkipalveluissa Rotator panostaa laatuun ja saatavuuteen. Rotator-huolto on aina asiakasta lähellä. Olemme satsanneet huoltopalveluihin erityisesti vahvoilla kaivospaikkakunnilla ja –alueilla.  Esimerkiksi Kuopiossa, Sotkamossa ja Rovaniemellä löytyy vahva ammattitaito ja erikoisosaaminen kaivoskoneiden osalta”, sanoo Laitila.

Ota yhteyttä!

Aarne Halmetoja

Halmetoja Aarne

Maanrakennuskonemyynti