Metsäalustainen Hitachi ZX135USL päivittyy seiskasarjalaiseksi
Hitachi on toiminut uranuurtajana myös korkea-alustaisten, järeillä ajon komponenteilla varustettujen, metsä-alustaisten kaivukoneiden valmistajana. Aikoinaan esitelty EX100M-kaivukone mullisti metsäkäytössä työskennelleiden kaivukoneiden markkinat. EX-sarjan päivityttyä Zaxis-mallisarjaan esiteltiin ZX110M ja myöhemmin lyhytperäinen sisarmalli ZX135USL, jonka valmistaminen jatkuu nyt ZX6-sarjan sijaan ZX7-sarjalaisena. Uusi ZX135USL-7 myynti on jo aloitettu Suomessa ja ensimmäiset koneet ovat esiteltävissä 2023 aikana.
Lyhyt perä ja jykevä alavaunu
Uudessa Hitachi ZX135USL-7 kaivinkoneessa on edeltäjänsä tapaan lyhyt peränylitys (kääntöympyrän säde vain 1490mm) ja jykevä 560mm maavaran omaava alavaunu. Alavaunun ajon komponentit ja voimansiirto on suunniteltu erityisesti haastavissa olosuhteissa työskentelyyn, josta kertoo myös 130 kN vetokyky. Ajomoottorin kotelointi, johtopyörät ja pohjalevy ovat mallia vahvistettu. Samoin myös perusketju. Alavaunulla on pituutta 3790mm ja leveyttä 800mm teloilla 2790mm. Ylärullia ZX135USL-7 mallista löytyy kaksi kappaletta ja ne ovat kokoluokkaa suurempia kuin ZX135US-mallissa. Kuljettajan istuin on ZX135USL-7 mallissa 220 mm korkeammalla kuin normaalissa ZX135US-7 mallissa. ZX135USL-7 koneen kuljettajalla onkin erinomainen näkyvyys työkohteeseen. Järeä alavaunu tekee koneesta myös erittäin vakaan. Jos verrataan ZX135US ja USL-malleja, niin niiden välinen painoero on noin 1600 kg. Valtaosa tästä massasta löytyy alavaunusta. Tyypillisesti ZX135USL malli varustellaan lisäksi Suomessa tukisuksilla ja leveämmillä teloilla, joten todellinen painoero on vielä paljon tätäkin suurempi.
Ei SCR-järjestelmää
ZX135USL-7 mallissa on Toyota Industries Corporationin valmistama 74kW nelisylinterinen turboahdettu Commonrail moottori. Jälkikäsittelystä ja Stage 5 päästömääräysten täyttymisestä huolehtivat DOC (Diesel-hapetuskatalysaattori) ja CSF (partikkelisuodatin). Ureaa ei siis tässä koneessa tarvita, mikä vähentää osaltaan myös käyttökustannuksia. Toyotan valmistama 1KDE-moottori löytyy entuudestaan jo ZX130LCN-7 ja ZX135US-7 mallista, jotka esiteltiin 2021/22 vaihteessa. Suomeen Toyotan moottorilla varustettuja koneita on siis toimitettu jo tovi ja kokemukset ovat osoittaneet että kyseessä on kelpo moottori Suomalaisiin olosuhteisiin.
HIOS V-hydraulijärjestelmä
Hydraulijärjestelmässä virtauksesta huolehtii kaksi aksiaalimäntäpumppua, joiden yksittäinen tuotto on 117l/min (yhteensä siis 234 l/min). HIOS V mahdollistaa erittäin tarkat ja hyvin hallittavissa olevat liikkeet. Hitachin kehittämä HIOS V-hydrauliikkajärjestelmä mahdollistaa koneen entistä tehokkaamman käytön pienemmällä polttoaineenkulutuksella.
Tilavampi ja viihtyisämpi
Ohjaamo on kokenut paljon muutoksia aikaisempaan mallisarjaan nähden. Jalkatila on kasvanut, oviaukko on leveämpi ja lisäksi ohjaamon runkorakenne ja palkit ovat kapeammat. Nyt siis pidempijalkaisellakin kuljettajalla on entistäkin paremmat oltavat ohjaamossa. Ohjainkahvat liikkuvat mukana kuljettajan istuinta siirreltäessä. Tämä on erityisen mukava ominaisuus silloin kun työskennellään vaikeassa maastossa ja istuin liikkuu esimerkiksi joustoissa. Kuljettajaan kohdistuvat tärinät ovat muutenkin vaimeammat, sillä myös ohjaamon iskunvaimennusta on parannettu. Kuljettajan näyttö on kahdeksantuumainen heijastamaton LCD-näyttö. Näyttöä hallitaan oikealla kädellä sivukonsolissa olevalla pyörityskiekolla. Tämäkin tuttua jo aikaisemmista seiskasarjan malleista. Ohjaamosta löytyy nyt myös USB-latauspiste ja handsfree. Ohjaamon melutaso on maltilliset 69 dB(A), eli käytännössä äänentaso vastaa normaalissa keskustelussa syntyvää äänenvoimakkuutta.
Huollettavuus
Päivittäiset tarkastuspisteet ovat hyvin kuljettajan käsillä. Ohjaamon takan olevan luukun avaamalla kuljettaja pääsee käsiksi mm. ilmansuodattimeen. Oikean takakulman luukun avaamalla pääsee taas käsiksi muihin suodattimiin. Suodattimien vaihto onnistuu maasta käsin, mutta toki hieman korkeammasta alavaunusta johtuen ne ovat hieman korkeammalla kuin ZX135US-7 mallissa. ZX135USL-7 on varustettu moottoriöljyn ja hydrauliöljyn laatua tarkkailevilla sensoreilla. Niiden tarkoitus on seurata viskositeettimuutoksia ja epäpuhtauksia ja olla apuna ennaltaehkäisemässä suuria vaurioita. Sensoreiden havaitessa epäpuhtauksia tai haitallista viskositeettimuutosta koneesta lähtee vikailmoitus Hitachi Global e-Service järjestelmään ja siitä edelleen esimerkiksi Rotatorin tekniselle tuelle. Kaikki Rotatorin maahantuomat Hitachi-koneet ovat liitettynä Hitachi Global e-Service järjestelmään ja niistä saadaan hälytystietolokiin ilmoitus sensoreiden havaitessa epäpuhtauksia.