Hyppää sisältöön
Soita

Terrafame

Merlo P120.10 HM

5.1.2023

Rengashommat näpeissä - Merlo P120.10 HM

Kun rengastöiden kokoluokka heitetään muutamaa kertaluokkaa normaalia suuremmaksi, tarvitaan myös asianmukaista kalustoa hoitamaan asennustoimet tehokkaasti ja turvallisesti. Terrafame Oy:n Sotkamon kaivoksen uusi Merlo P120.10 HM -kurottaja jatkaa edeltäjänsä ansiokasta uraa kaivosvarikon päivittäisissä töissä.

Terrafame Oy:n Sotkamon kaivoksella on viimeaikoina tehty merkittäviä kalustoinvestointeja, ja esimerkiksi kiviautojen puolella tämä tarkoittaa peräti kahdeksan uuden Hitachi EH3500AC-3:n toimittamista lähivuosien aikana. Näistä autoista kaksi ensimmäistä on vuoden 2022 loppupuolella valmistunut tuottavaan työhön, ja loput kuusi on tarkoitus toimittaa vaiheittain vuoden 2024 loppuun mennessä. Hitachi-kiviautot ovat kaivoksella kestävän maineessa, ja vanhimmilla yksilöillä on perustunteja parhaimmillaan mittarissa jo jopa 73 000. Tämä on mahdollistunut paitsi laadukkailla tuotteilla, myös hyvällä ylläpidolla – ja tähän kuuluu osaltaan myös jokapäiväiseen toimintaan kuuluva kiviautojen rengashuolto.

Koneiden strategisista mitoista puhuttaessa on helppo ymmärtää, ettei renkaidenkaan kokoluokka ole aivan köykäisestä päästä. Kun Hitachi EH3500AC-3:n tavoitekokonaispaino on 322 tonnia ja kapasiteetti 181 000 kiloa, alla pyörivät 29 tuuman vanteelle asennetut 40.00R57-koon renkaat, joilla on painoa noin neljän tonnin verran kappaleelta. Yhteensä ajossa on 13 kiviautoa, ja jokaisessa on kuusi pyörää, joten pikaisella laskutoimituksella tämä tarkoittaa 78 rengasta jatkuvassa käytössä. Kaivoksen toimintavarmuuteen kuuluu kaluston jatkuva kunnossapito, ja osana sitä luotettava rengashuolto. Niinpä sekä ennakoitujen että ennakoimattomien rengastöiden pitää sujua luotettavasti, tehokkaasti ja turvallisesti.

Karkean arvion mukaan uusia renkaita tehdään yli 100 kappaletta vuodessa, ja tämä tarkoittaa tietenkin myös aina tuplamäärän töitä: pitäähän vanhakin rengas käsitellä samalla käänteisessä järjestyksessä.

Pääasiassa rengastöihin tarkoitettu

Rotator Oy:n Sotkamon toimipisteen korjaamopäällikkö Jussi Tolonen kertoo, että Terrafame Oy:n kaivosvarikolla toimiva uusi Merlo P120.10 HM -kurottaja on osa yhtiön kalustovalikoimaa, ja se on varikkoalueella konehuollon parissa toimivien yritysten, kuten Rotatorin ja Vianorin käytössä tarvittaessa. Terrafamella on oma kunnossapito-organisaationsa, joka tekee yleisimmät huolto- ja korjaustoimenpiteet kiviautoihin, kuten esimerkiksi renkaiden allelaitot. Vannetyöt tekee puolestaan Vianor, ja Rotator tarvitsee rengaspihdeillä varustettua kurottajaa vaihteleviin tehtäviin omalta osaltaan paitsi uusien kiviautojen kokoonpanossa, myös vaikkapa autojen peruskunnostusten tai erityisosaamista vaativien töiden yhteydessä. Siksipä onkin järkevää, että kurottaja on aktiivisesti yhteiskäytössä. ”Aiempi kone, Merlo P101.10, oli vuosimallia 2008 ja tunteja siinä oli jo 15 000”, muistelee Jussi Tolonen. ”Se palveli meitä hyvin rengastöiden lisäksi esimerkiksi kuormien purkamisessa ja yleiskoneena missä milloinkin tarvittiin”, hän jatkaa.

Jussi Tolonen, Rotator Oy

Haastavat olosuhteet eivät hetkauta

Keskeisessä ja vastuullisessa roolissa olevaan kurottajaan kohdistuu toki odotuksia myös oman toimintavarmuuden ja luotettavuuden suhteen. Olosuhteet eivät teollisuusalueella Sotkamossa ole sieltä helpoimmasta päästä, mutta Merlo-kurottajat ovat pärjänneet hyvin. Tämä ei ole nimittäin ainoa tämän merkin kone alueella. Jussi Tolonen laskee, että Terrafamella on yhteensä neljä Merloa erilaisissa tehtävissä teollisuusalueella. ”Olosuhteet esimerkiksi tälle koneelle ovat haastavia. Talvella tulee paljon ajoa jopa paukkupakkasten ja lämpimän hallin välillä. Samoin se, että eri käyttäjiä on paljon, asettaa omat haasteensa. Mutta kaiken kaikkiaan koneet ovat pärjänneet hyvin”, Tolonen summaa. ”Kyllä nämä ovat täällä osoittaneet olevansa lujia koneita”.

Lisälaitteena renkaiden käsittelyssä käytetään Merlo-konserniin kuuluvan Tre Emmen 360 astetta pyörivää, jopa viisi tonnia painavia ja neljä metriä halkaisijaltaan olevia renkaita käsittelevää rengaspihtiä. Pihtiyksikkö itsessään painaa noin 1650 kiloa.

Jatkossakin Merlolle löytyy Tolosen mukaan runsaasti töitä renkaiden parissa, sillä Terrafamen kaivoksen ja koko akkukemikaalituotannon tulevaisuudennäkymät vaikuttavat positiivisilta ja tuotannon kasvaessa myös kiviautojen käyttö luonnollisesti lisääntyy entisestään. ”Toisaalta myös renkaiden laatu on vuosien varrella parantunut ja väylien kunnossapito on kaivoksen alueella hyvällä mallilla. Renkaat kestävät nykyään huomattavasti paremmin kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten”, Tolonen kuitenkin muistuttaa lopuksi. Merlo P120.10HM:llä pysyvät rengashommat – sekä moni muukin työ – sananmukaisesti hyvin näpeissä.

Nostovoimaa ja liikkuvuutta

Merlo P120.10HM kuuluu kiinteärunkoisten, korkeakapasiteettisten Merlo-kurottajien Panoramic-mallistoon. Malli on suunniteltu juuri tämänkaltaisiin nostotehoa vaativiin suoritteisiin, ja sen suurin nostokapasiteetti onkin 12 tonnia. Suurin ulottuma eteenpäin on 5,3 metriä ja suurin nostokorkeus 9,8 metriä. Näille äärimitoille voidaan viedä 2900 kiloa. Kurottajan työpaino ilman työlaitteita on 16,2 tonnia. Moottorina Merlo P120.10HM:ssä on 125-kilowattinen, nelisylinterinen ja 4,5-litrainen FPT NEF45 Stage V -diesel. Vaihteistona on hydrostaattinen portaaton Merlo CVTronic ja huippunopeus koneella on 40 km/h. Perän kääntösäde nelipyöräohjauksella on 4,3 metriä.