Hyppää sisältöön
Soita

Eero Ylijoki komentaa 20-päistä Hitachi-armeijaa

20.12.2018

Konemerkki on Pirkan Kaivimelle helppo päätös

Suurimmat Hitachit ovat 35 tonnin painoluokan ZX350-malleja ja pienin on ZX55U-5 minikone 5,5 tonnin työpainollaan.

Vuonna 1980 perustettu Pirkan Kaivin Ylöjärveltä tunnetaan pitkän linjan maarakentajana Tampereella ja lähikunnissa hyvin. Perinteinen maarakentaminen on aina ollut yrityksen selkäranka. Pian 40 vuotta täyttävä yritys oli toimialan laajentuessa myös ratatöissä yksi Suomen suurimpia. Kunnossapitotöissä raiteilla kun hääri parhaimmillaan yhdeksän konetta. Toki vieläkin ratatyöt ovat osa liiketoimintaa, mutta pääosa liikevaihdosta tulee nyt erilaisista rakennusten pohjatöistä. Asiakkaina vuosien varrella on ollut runsas joukko alan johtavia rakennusliikkeitä. Kaivavan kaluston merkiksi on aika pitkälle sinetöitynyt Hitachi. Noin 20 Hitachia on tälläkin hetkellä eri työmailla. Suurimmat ovat 35 tonnin painoluokan ZX350-malleja ja pienin on ZX55U 5,5 tonnin työpainollaan.

Yrityksen perustajaveljeksistä Timo ja Torsti Ylijoesta on enää Torsti mukana hallituksen puheenjohtajana. Torstin poika Eero (35 v.) on toimitusjohtajana ja hoitaa muun muassa työmaiden urakkalaskennat. Torsti (68 v.) myös vastaa mullan seulonnasta ja murskauksesta, joilla taataan kivi- ja maa-aineksia pääasiassa omiin rakennusurakoihin.

Eero kertoo aloittaneensa kaivamishommat isänsä polvelta vaahtosammuttimen mittaisena, kun omat jalat eivät vielä ylettyneet ajopolkimille. Toimitusjohtajaksi johtanut tie on kattanut kaikki vaiheet, lapion varresta koneiden ohjaamon kautta urakoita laskemaan. ”Olen itseoppinut tämän maarakennusalan. Lapiomiehenäkin olin melko pitkään. Sieltä montun pohjalta näki, mitä kaikkea koneella pystyy ja kannattaa tehdä,” aloittaa Eero Ylijoki. ”Nykyään koneet ovat niin hyvin varusteltuja, että perämiehelle ei enää jää paljon tehtävää. Moni työ tosin joutuisi nopeammin, jos perämiehelle jätettäisiin tietyt hommat, eikä koneen kauhalla yritettäisi hieroa ihan valmiiksi saakka. Kun se perämies on kuitenkin siinä mukana tekemisessä.”

”Mieluiten olisin kyllä vieläkin koneen puikoissa, mutta nyt aika ei enää siihen oikein riitä. Meille kävi reilut viisi vuotta sitten niin, että kerralla irtisanoutui oman yrityksen perustamisen takia työpäällikkö ja neljä mestaria. Siitä hetkestä konehommat jäivät aika pitkälle taakse. Laskin öisin urakoita ja päivisin kiersin työmaita. Se oli melko rankka ajanjakso. Onneksi olen oppinut nykyään delegoimaankin. Hyvä ja vastuuntuntoinen henkilökunta mahdollistaa sen”, aloittaa Eero Ylijoki. Ylijoki sanoo pitäneensä ohjenuoranaan sanontaa; ei ole ongelmia, on vain niiden ratkaisuja. Hän kertoo innostuvansa työmaista, jotka tarjoavat ennennäkemättömiä haasteita. Mitä vaikeampi työ, sen parempi.

Parhaimmillaan Pirkan Kaivin työllisti noin 120 työntekijää. Lukumäärää kasvatti muun muassa se, että jokaisella ratakoneella oli 2–3 lekaria (työmiestä) perässä, nykyään ne hommat hoituvat VR:n omalla henkilökunnalla. Nykyinen henkilöstömäärä on kuutisenkymmentä ja liikevaihto noin kahdeksan miljoonaa euroa. Konekanta käsittää reilut 30 kaivukonetta, kymmenkunta pyöräkuormaajaa ja myös laaja autokanta on omasta takaa, niin kasetti- kuin maansiirtoautoja sekä lavettikalustoa.

Kolme kiiltävää

Rotatorin pihalla komeili marraskuun alussa yrityksen uusin Hitachi-hankinta. Kolme kappaletta lyhytperäistä, puskulevyllä varustettua ZX135US-6 -kaivukonetta odotti asfalttikentällä työmaille lähtöä. Vaihdossa uutukaisiin Ylijoki luovutti kolme samankokoista, noin 10 vuotta vanhaa ja 12 000–17 000 tuntia ajettua Hitachia. ”Helppo oli päättää tässäkin tapauksessa merkistä. Koneiden kanssa ei ole ollut ongelmia. Ja jos jotain odottamatonta on ilmaantunut vaikkapa takuuaikana, niin Rotator on hoitanut asiat nopeasti pois päiväjärjestyksestä. Arvostan nopeasti saatavaa apua”, kehaisee Ylijoki.

”Tänä vuonna olemme myyneet Pirkan Kaivimelle jo yhdeksän uutta kaivukonetta. Näiden kolmen, noin 15-tonnisten lisäksi olemme saaneet toimittaa kaivukoneita useisiin eri kokoluokkiin. Zaxis 135US-6 on erittäin suosittu ja meidän myydyimpiä kaivukonemallejamme”, kertoo Rotator oy:n tuotepäällikkö Jussi Seppälä Ylijoen kanssa uusiin koneisiin tutustuessaan. Seppälä tietää, että Pirkan Kaivin on yksityisten maarakennusyrittäjien sarjassa Suomen suurimpia Hitachi-asiakkaita. Suuret fuusioituneet yrityskonsernit ovat tietenkin asia erikseen.

3D vain todelliseen tarpeeseen

Kolmen uuden koneen varustelu kattaa 700 millimetrin levyiset telalaput, puskulevyt, kallistuvat kauhanpyörittäjät pihdeillä, keskusvoitelujärjestelmän sekä runsaasti työvaloja. Koneissa on vakiona nyt kolme kameraa; taakse ja molemmille sivuille. Moottorin päästöluokka on Stage IV, siitä kielivät koneiden ureasäiliöt. 3D-antennit peräpuntin päältä puuttuvat. ”Meillä on kolmessa koneessa 3D-koneohjausjärjestelmät. Pienemmät rakennusten pohjatyömaat hoituvat kyllä huokeammin ja kätevästi ilman kalliita lisälaitteita. Mittamiestä ei normi rakennustyömaalla tarvitse montaa kertaa käyttää, kun koneiden puikoissa ovat ammattimiehet. Joten on turha investoida kaikkiin koneisiin 3D-järjestelmiä. Isommilla työmailla niitä toki tarpeen vaatiessa käytämme”, valistaa Eero.

Yksi uutukaisista lähti heti pakollisten luovutusseremonioiden jälkeen viettoviemäriä kaivamaan ja pumppaamoa asentamaan, toinen kerrostalon pohjia kaivamaan ja kolmas pihatyömaalle. ”Vanhin Hitachimme on 30 tonnin UH-malli, peräisin jostain 80-luvun puolivälistä. Sillä tehdään satunnaisesti vielä multahommia. Kerran se oli seisonut kolme vuotta sijoillaan ja oli siirrettävä pois tieltä. Menin hakemaan akkukärryä jo valmiiksi, mutta isäukko viittasi kintaalla. Kampesi itsensä hyttiin ja käänsi avaimesta. Niin vain hörähti tulille kuin palmun alta”, nauraa Eero Ylijoki.

Hitachi ZX135US-6 on ehta kuutossarjalainen ja noudattelee täysin isommista koneista tuttuja teknisiä ratkaisuja. Järjestelmästä valittaviin työlaitteisiin on nyt lisätty myös kauhanpyörittäjä ja -kallistaja. Yhteensä työlaitteita voidaan ohjelmoida nyt muistiin 11 kappaletta. Hetkellisesti kaivu- ja murtovoimia lisäävä ”Power Boost” -toiminto antaa valmistajan mukaan nyt 10 prosenttia enemmän tehoa kuin edellisessä ZX135US-3-mallissa. Moottorina on neljäsylinterinen Isuzu (78,5 kW).

Hitachi ZX55U

Aiemmin tänä vuonna hankittu, yrityksen pienin kaivukone eli noin 5,5 tonnia painava Hitachi ZX55U-5 löytyi marraskuun alkupäivinä Tampereen keskustasta. Ensimmäisinä kuukausinaan se on ollut pääasiassa pihoja tekemässä. Sillä on levitetty kivituhkat ja mullat sekä muut pihamaiden rakennusainekset. ”Teetimme tasaustöitä helpottamaan siihen 1,5 metriä leveän kauhan. Hiukan epäilytti, että tuliko tehtyä liian painava, kun kauhanpyörittäjä jo tekee lisäpainoa puomin päähän. Kuljettajan mukaan ongelmaa ei ole ollut. Leveä kauha on kuitenkin syytä vaihtaa pois kun aletaan raskaampiin kaivutöihin. Sillä saa kyllä pyörittäjän äkkiä entiseksi, kun alkaa kauhan kulmalla raastamaan”, arvioi Ylijoki.

Visura Oy:n kerrostalotyömaalla (Tampereen Keidas) tehtiin jo laatoituksen pohjia. Erittäin ahtaalla työmaalla oli vaikeuksia alussa saada jopa kuorma-autoa porttikongista sisään. ”Laskentavaiheessa käytiin mittailemassa täällä työmaalla porttia, sitten taas autoa. Ottamalla autosta kaikki valot katolta pois, sekä poistamalla asfaltti saatiin riittävästi tilaa. Aluksi täällä oli perustuksia kaivamassa juuri 15-tonninen kone, joka nostettiin sitten nosturilla pois. Toimme sitten tämän viisivitosen jatkamaan, se sopi kulkemaan porttikongistakin.” Pirkan Kaivimen työt yhdellä kerrostalotyömaalla kestävät yleensä 2–8 kuukautta.

Lyhytperäinen Hitachi ZX55U-5 edustaa Hitachin kymmenjäsenisen, alle seitsemän tonnia painavan minikaivukoneperheen yläpäätä. Suurin malli on ZX65USB-5, joka painaa vajaat seitsemän tonnia. Pienin on reilun tonnin painoinen ZX10U-2 YSR. Näiden kahden väliin sopii siis vielä kahdeksan mallia.

Hitachi ZX55U-5 on hyvin ahtaisiin tiloihin mahtuva minikaivukone. Sen leveys on vain kaksi metriä ja perän ylitys telalinjasta on vain 100 millimetriä ylävaunun ollessa sivulle käännettynä. Viitosperheen minikaivukoneissa on tehty monia parannuksia, muun muassa rakenteita on vahvistettu. Ohjaamo on varsin tilava ja esimerkiksi polkimet ovat taitettavaa mallia jalkatilan maksimoimiseksi. Etulasi on suurempi kuin aiemmin, samoin ovi. Kaiken kaikkiaan tilaa on tullut mukavasti lisää. LCD-värinäyttö on nyt kolmen ja puolen tuuman kokoinen. Voimanlähteenä on Yanmar tehoilla 28,2 kilowattia. Sylinterimäärä on neljä.

 

 

Kirjoittaja: Olli Päiviö / Konepörssi 2018