Hyppää sisältöön
Soita
15.6.2021

Bomag paras mahdollinen työkalu tarkkaan työskentelyyn

Louhintahiekka Oy hankki ensimmäiset Bomag -jyränsä Rotatorilta kesällä 2019 kun yritys urakoi Pirkkalan Lentoaseman rullaustietä kiitoradan viereen. Tarkkaan sekä vaativaan kohteeseen haluttiin paras kone ja valinta oli Bomag BW213BVC-5.

Louhintahiekka Oy omaa yli 45 vuoden kokemuksen vaativien ja monipuolisten maanrakennuskohteiden toteuttamisesta.

”Louhintahiekka Oy on joustava, suomalainen perheyritys ja turvallinen yhteistyökumppani. Ammattitaitoinen, kokenut ja yritykseen sitoutunut henkilöstö, nykyaikainen kalusto sekä vakaa yhteistyökumppaneiden verkosto varmistavat, että saamme projektit maaliin sovitussa aikataulussa”, kertoo Louhintahiekka Oy:n työpäällikkö Antti Pulkkinen.

Yrityksen konekanta on laaja.

”Käytössämme on nykyaikainen monipuolinen, yli sadan yksikön kalusto kattaen laitteet vaijerisahaukseen, kiilaukseen ja poraukseen, pohjaveden suojaukseen ja alentamiseen, maa-ainesten seulontaan ja murskaukseen, ruiskubetonointiin, injektointiin ja ankkurointiin. Lisäksi kalustoon kuuluu mm. kaivinkoneet, iskuvasarat, kuormaajat, puskutraktorit, jyrät sekä kuorma-autot ja dumpperit”, listaa Pulkkinen.

Bomagin Variocontrollilla tiivistys pelaa

Louhintahiekka Oy tekee myös tienrakennusurakointia ja ammattitaidosta kertoo valinta urakoimaan suomalaisille lentokentille.

”Lentokentillä on kovemmat tiiveysvaatimukset. Normaalisti vaaditaan noin 100 Mpa tiiveystä niin lentokentillä vaaditaan yli tuplat eli 210 Mpa tiiveys. Pirkkalassa teimme noin kilometrin pituisen rullaustien kiitoradan viereen, jota varten hankimme Hagmanin Harrilta Rotarentiltä vuokralle uudehkon Bomag BW213BVC -jyrän. Hyvien kokemusten myötä hankimme jyrän lopulta omaksi.”

Bomag on varustettu Variocontrol-järjestelmällä ja 3D-mittalaitteilla, jotka osoittivat tarkkuutensa myös laadunvalvojan tarkkailemana.

Maanrakennuksen laadunvalvonnan ammattilainen Raimo Peräkylä Oy kävi tutkimassa työmme jälkeä ja ero heidän mittauksiin oli vain 2-3 yksikön verran eli todella vähän. Variocontrol-järjestelmän ja Bomagin tiiveyden seurannan avulla saadaan erittäin tarkka lopputulos, johon voidaan luottaa täysin. Kun järjestelmä kertoo että tiivistystapahtuma on valmis, niin se on todellakin valmis. Tieto saavutetusta tavoitearvosta on tärkeä, sillä jos maapohja ylitiivistetään, niin silloin pahimmassa tapauksessa joutuu kaivamaan pari metriä maata pois ja tekemään uusiksi. Bomag Variocontrollilla tehtäessä ei ylitiivistyksen vaaraa ole, sillä järjestelmässä on myös ylijyräämisen esto.

Pirkkalan jälkeen Bomag on siirtynyt työskentelemään Helsinki-Vantaan lentoasemalle – haastavissa kohteissa Bomagiin luotetaaan.

”Lentokentällä työskentely on tarkkaa niin laadun kuin aikataulujenkin osalta. Etukäteen ilmoitetaan, koska kenttä avataan ja sen myös täytyy aueta silloin. Viivytyksiin ei ole varaa ja sakot näin käydessä ovat kovat. Bomag Variocontol on paras mahdollinen työkalu näihin töihin. Myös järjestelmän ja koneen käytön helppous on Bomagin etuja – rattiin voi hypätä vähän pienemmälläkin kokemuksella”, sanoo Pulkkinen.

Lisää tiedonjakoa myös jyräkeskusteluihin

Kaivinkoneista ja muusta maarakennuskalustosta puhutaan sekä jaetaan tietoa avoimesti urakoitsijoiden kesken. Pulkkinen toivoisi lisää keskustelua jyristä.

”Mielestäni on tärkeä jakaa tietoa, mikä työkalu sopii mihinkin työhön parhaiten. Jyräpuolella ei ole pitkiin aikoihin tapahtunut mitään uutta, mutta nyt 3D-laitteiden myötä koneet ja laitteet ovat kehittyneet huimasti. Bomag Variocontrol on erinomainen järjestelmä, jolla työnjälki on aina tasaisen laadukasta.”

Sittemmin Louhintahiekka Oy on hankkinut toisen Bomagin rivistöönsä hyvien kokemusten siivittämänä.

”Rotatorin kanssa homma on pelannut hienosti. Kun saatiin koneeseen perussäädöt kuntoon niin ei ole tarvinnut kuin tehdä töitä. Hagmanin Harrin kanssa kun jotain on sovittu, se on myös pitänyt ja asiat on hoidettu niin kuin on puhuttu”, kiittelee Pulkkinen lopuksi.

 

Bomag jyrät

Bomag jyrät

Yhteystiedot

Huoltosopimus