30.4.2020

Avidbots ja DHL sopivat globaalista kumppanuudesta

Uuden, laajennetun yhteistyön tuloksena Neo-siivousrobotit siivoavat yhä useampia DHL:n tuhansista toimipaikoista kautta maailman

Siivousrobotteja valmistava Avidbots, jonka tavoitteena on tuoda robotteja jokapäiväiseen elämään ihmisten potentiaalin kasvattamiseksi, on tänään ilmoittanut laajentavansa kumppanuuttaan maailman johtavan logistiikkayhtiön DHL:n kanssa tähtäimenä toimittaa Neo-siivousrobotteja varastoihin, logistiikkakeskuksiin ja terminaaleihin kautta maailman. Avidbots ja DHL yhdessä tuovat kehittyneimmän siivousautomaation useisiin niistä tuhansista kohteista, joita DHL hallinnoi 220 maassa. Uusi kumppanuus perustuu aiemmin, vuonna 2019, allekirjoitettuun yhteistyösopimukseen Avidbotsin ja DHL:n välillä Pohjois-Amerikassa.

“DHL:n vahva luottamuksen osoitus Neo-siivousrobottia kohtaan on todistus siitä kovasta työstä, jota koko Avidbots-tiimi on tehnyt rakentaessaan maailman ainoaa täysin automaattista siivousrobottia”, sanoi Faizan Shiekh, Avidbotsin pääjohtaja ja toinen perustajista. “Olemme innoissamme, kun pääsemme laajentamaan kumppanuuttamme ja ottamaan käyttöön Neo-robotteja DHL:n varastoissa maailman jokaisessa maanosassa.”

DHL ottaa käyttöön Neo-siivousrobotteja varastoissa kautta maailman. Neo on käytössä useissa yrityskohteissa ja se soveltuu erityisesti dynaamisiin varastoympäristöihin. Nykyaikaisten 3D-antureiden, kameroiden ja tekoälyn avulla Neo kulkee itsenäisesti varastotiloissa havaiten ja väistäen automaattisesti erilaiset esteet, kuten ihmiset, laatikot, trukit ja toiset robotit. Neon ansiosta varastojen lattiat ovat aina puhtaat ja pölyttömät, mikä varmistaa optimaaliset toiminnot sekä työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden.

“Olemme innoissamme, kun voimme ottaa käyttöön lisää Avidbotseja DHL:n varastoissa kautta maailman ja siten edistää digitalisaatiotamme”, sanoo Matthias Heutger, DHL:n varatoimitusjohtaja, globaalien innovaatioiden ja kaupallisten asioiden päällikkö. “Siivousrobotti on sinänsä yksinkertainen keksintö, mutta se vähentää siivoukseen käytettyä työaikaa jopa 80 %:lla. Tämä vapauttaa henkilökuntaamme enemmän lisäarvoa tuottaviin, asiakaskeskeisiin tehtäviin ja edistää DHL:n Strategia 2025:n agendaa, jolla suuntaamme kohti digitalisaatiota.”

Suurin osa markkinoilla olevista siivousroboteista on normaaleista siivouskoneista muunnettuja, muutaman esiohjelmoidun reitin osaavia koneita, on Avidbots Neo ainoa täysin itsenäinen, tekoälyä käyttävä siivousrobotti, joka tarjoaa alan parhaan lattiasiivouksen. Neo-robotteja on käytössä viidessä maanosassa sadoissa kohteissa, joihin kuuluu varastoja, lentoasemia, ostoskeskuksia, sairaaloita, yliopistoja, tehdaslaitoksia ja rautatieasemia. Neo on saanut runsaasti asiakkaita erityisesti varastoalalta, sillä se on ainoa siivousrobotti, joka toimii tehokkaasti dynaamisissa ympäristöissä, joissa on paljon siirtyviä esteitä. Toiset siivousrobotit on ohjelmoitava kulkemaan asetettuja reittejä, mutta se ei toimi tehokkaasti varastoissa, missä tavarat ja ihmiset ovat jatkuvasti liikkeellä. Vain Neo tarjoaa nykyaikaisimman tekoälyn, joka ymmärtää ympäristöään, osaa välttää suuret ja pienet esteet sekä muuttaa reittiä siivouksen aikana itsenäisesti.

DHL ja Avidbots tekevät tulevan vuoden aikana läheistä yhteistyötä ja etsivät eri puolilta maailmaa ne varastot, jotka voisivat hyötyä Neo-siivousroboteista.

Avidbots

Avidbots suunnittelee ja valmistaa itsenäisesti toimivia siivousrobotteja. Yhtiön ensimmäinen tuote on Neo, siivousrobotti, joka on laajalti käytössä lentokentillä, varastoissa, ostoskeskuksissa, yliopistoissa, sekä muissa yritystiloissa kautta maailman. Avidbotsilla on nopeasti kasvava asiakaskunta viidessä maanosassa ja yhtiö on johtava avustavien yhteistyörobottien tuottaja. Vuonna 2014 perustetun yhtiön käynnisti joukko robotiikkainsinöörejä Waterloon yliopistosta ja sen päätoimipaikka on Kitchener, Ontario, Kanada. Avidbotsin tukena on joukko pääomasijoitusyhtiöitä (mm. True Ventures, Next47, GGV Capital, BDC, Felicis Ventures, Real Ventures ja Golden Ventures). Lisätietoja löytyy osoitteesta https://www.avidbots.com.

DHL

DHL on johtava monikansallinen yritys logistiikka-alalla. DHL-yhtiöt tarjoavat vertaansa vailla olevan valikoiman logistiikkapalveluja kansallisista ja kansainvälisistä pakettipalveluista, sähköisen kaupankäynnin toimituksista ja täytäntöönpanoratkaisuista sekä kansainvälisistä pika-, maantie-, ilma- ja merikuljetuksista teollisuuden toimitusketjujen hallintaan. Yhtiöllä on noin 380 000 työntekijää 220 maassa. DHL yhdistää ihmisiä ja yrityksiä turvallisesti ja luotettavasti ja mahdollistaa maailmanlaajuisen kaupankäynnin virrat. Erikoisratkaisut kasvaville markkinoille sekä teollisuuden aloille, joihin kuuluvat teknologia, biotieteet ja terveydenhuolto, energia, autoteollisuus ja vähittäismyynti ja vankka sitoutuminen yrityksen vastuullisuuteen ja vertaansa vailla oleva läsnäolo kehittyvillä markkinoilla antavat DHL:lle perustan olla ”Maailman logistiikkayhtiö”. DHL on osa Deutsche Post DHL Group -yhtymää. Kokonaisliikevaihto vuonna 2019 oli yli 63 miljardia euroa.

Rotator Oy

Suomessa Avidbots Neo siivousrobottien maahantuojana toimii Rotator Oy. Vuonna 1954 perustettu Rotator on yksi kokeneimmista ja vakiintuneimmista koneiden maahantuonti- ja jälkipalveluyrityksistä Suomessa. Vuonna 2019 Rotatorin liikevaihto oli 77,5M € ja henkilökuntaa noin 150. Rotator Oy:n pääkonttori sijaitsee Pirkkalassa Tampereen kupeessa. Muut toimipisteet sijaitsevat Vantaalla, Kuopiossa, Seinäjoella, Oulussa, Rovaniemellä, Sotkamossa ja Liedossa. Rotatorin vahva maankattava jälkipalveluverkosto ja tuotetuki mahdollistavat Neo siivousrobottien saumattoman toiminnan käyttökohteissaan.