Hyppää sisältöön
Soita

Voi Technology

1.11.2021

Maxus e-Deliver 3 vastasi loistavasti tarpeisiimme

Sähköpotkulaudat ovat tulleet jäädäkseen isojen suomalaiskaupunkien katukuvaan. Ne takaavat helpon, vaivattoman ja päästöttömän tavan liikkua nopeasti paikasta toiseen. Tampereella myös niiden kunnossapito tehdään päästöttömästi Maxus e-Deliver 3 -sähköpakettiauton avulla.

Vihreä ajattelu on tätä päivää. Se korostuu koko ajan varsinkin liikkumisen puolella. Voi Technology on Tukholmassa vuonna 2018 perustettu urbaaniin liikkumiseen erikoistunut, tuolloin Euroopan ensimmäinen sähköpotkulautayritys, jolla on nykyisin toimintaa ympäri Euroopan 60 kaupungissa 11 maassa. Suomessa punamustia Voi -sähköpotkulautoja voi vuokrata neljässä kaupungissa – Helsingissä, Espoossa, Turussa ja Tampereella. Vuokrauspalveluyhteistyötä tehdään kaupunkien ja paikallisten yhteisöjen kanssa.

”Sähköpotkulauta on erinomainen laite liikkumiseen kaupunkiolosuhteissa paikasta A paikkaan B. Laudan vuokraus onnistuu helposti oman applikaatiomme kautta ja käyttäjä maksaa vain siitä ajasta, kun liikkuu laitteella. Täysin sähkökäyttöiset potkulaudat ovat myös ympäristöystävällisiä ja nollapäästöisiä sekä vapaita melusta ja fossiilista polttoaineista. Ne myös omalta osaltaan purkavat kaupunkien liikenneruuhkia kaikkialla Euroopassa. Voin sähköpotkulaudoilla on ollut tähän mennessä jo 6 miljoonaa käyttäjää ja ajoja on tehty yli 55 miljoonaa”, sanoo Voi Technologyn Suomen operatiivinen johtaja Reetta Alastalo.

Sähköpotkulautojen ylläpito vaatii paljon töitä, isossa roolissa ovat pakettiautot, joilla potkulautoja kerätään takaisin ”parkkipaikkoihin”, noudetaan huoltoon ja käydään vaihtamassa akkuja. Voi Technology hankki Tampereelle ensimmäisen sähkökäyttöisen Maxus e-Deliver 3 -pakettiauton alkukeväästä Rotator Oy:ltä.

”Olemme edelläkävijä sähköpotkulaudoissa ja tutkimme koko ajan uusia vaihtoehtoja tehdä työstämme vieläkin päästöttömämpää. Maxuksen sähköpakettiauto vastasi loistavasti tarpeisiimme: tarpeeksi pitkä range, ketterä kaupungissa ja sopiva hinta. Ekologisuus on toimintamme keskiössä, ja siksi pyrimmekin välttämään ja vähentämään päästöjä aina kun se on mahdollista. Toimintamme on jo nyt täysin hiilineutraalia, sillä kompensoimme vielä ne päästöt, joita emme ole pystyneet vielä välttämään”, Alastalo kertoo

Maxus on ollut käytössä nyt reilu puoli vuotta ja lisää on luvassa.

”Kyllä, tarkoituksemme on sähköistää kaikki omassa käytössä olevat automme vuoden 2022 aikana, mikä tarkoittaa muutamaa pakettiautoa”, paljastaa Alastalo.

Vuokrapotkulaudat kestävät käytössä

Yhdysvaltalainen, Chicagon läheltä lähtöisin oleva, Morgan Delkamp on asunut Suomessa vuodesta 2014 ja työskentelee Voi Technologyssa. Työnkuva Tampereen operaatiovastaavalla on laaja – ylläpitotöiden lisäksi hän on mukana datapuolella jäljittäen muun muassa hukkaan menneitä potkulautoja.

”Lopullisesti kadoksiin jää todella pieni määrä. Potkulaudoissa on gps-paikantimet, joiden avulla niiden löytäminen on melko helppoa. Meillä on monia eri tapoja löytää niitä, yksi suurimmista avustajista ovat käyttäjämme. Jos lauta katoaa jostain syystä järjestelmästämme, laitamme sen ”kadonnut” -tilaan – ja usein käy niin, että käyttäjämme skannaa laitteen käyttöönsä ja samalla se paikantuu takaisin järjestelmäämme”, kertoo Delkamp.

Voi -sähköpotkulaudat ovat kehitetty kovaan käyttöön.

”Jos vertaa esimerkiksi kaupoissa myytäviin potkulautoihin, on vuokrakäyttöön tehdyt paljon kestävämpiä. Rakenne on vahva ja esimerkiksi renkaat ovat täytetty vaahdolla, joten ne eivät kovin helpolla puhkea. Myös akut ovat pitkäkestoisia”, toteaa Delkamp.

Sähköä riittää koko työpäiväksi

Morganilla on myös kokemusta uudesta Maxus e-Deliver 3 -sähköpakettiautosta.

”Ajoin sillä koko kevään, kun se meille saapui. Sujuvasti kulkeva, ympäristöä säästävä ja mukavan hiljainen auto, jolla on mukava tehdä töitä. Tehoa on riittävästi ja sen kääntösäde on pieni – sillä mahtuu kääntymään hyvin ahtaissakin kaupunkiolosuhteissa. Autolla tehdään paljon lyhyitä reissuja, joihin Maxus sähköpakettiauto sopii erinomaisesti.Tämä on meidän käyttöömme juuri oikea laite. Pidämme sitä yöt latauksessa ja akku kestää hyvin koko seitsemän tunnin työpäivän. Se on helppo ja nopea laittaa lataukseen aina kun tulemme sillä varastollemme. Toimintamatkaa täysillä akuilla on riittävästi tarpeisiimme”, Delkamp listaa.

e-Deliver 3 on Maxuksen pienemmän pään malli. Tilaa on kuitenkin riittävästi.

”Teemme autolla sähköpotkulautojen siirtelyä kaupungissa, niiden kuljetusta huoltoon ja takaisin sekä käymme vaihtamassa paikan päällä akkuja lautoihin. Parhaimmillaan meillä on ollut samaan aikaan 20 potkulautaa kyydissä, joten tavaratila on riittävän iso. Totta kai sitä haaveilee myös isommasta e-Deliver 9 -mallista, jolloin saisimme laudat kasattua kahteen kerrokseen”, toteaa Morgan Delkamp lopuksi.